header 2

יום חמישי, 11 במרץ 2021

יאיר שמר: הספר "תיאטרון הדמויות של הנפש" מאפשר תסריט חדש למחזה חיים מרהיב

 

יאיר שמר, בן קיבוץ מהצפון, שיצא למסע רוחני לפני עשרות שנים, חזר בתשובה, למד רפואה משלימה בקולג' בלונדון, התחתן התגרש וכיום מנהל זוגיות מרגשת עם מטפלת ישראלית ערבית "הסופר נני" של המגזר.
הספר המיועד "תיאטרון הדמויות של הנפש" נכתב על ידי יאיר שמר, הומאופת ומטפל בתרפיה טראנס-פרסונלית כשלושים שנה, בין היתר ניהל את האגף ההומאופתי במחלקה לרפואה משלימה בבי“ח איכילוב. השיטה שאותה פיתח שמר, משלבת מסעות פנימיים בהרפיה אל רבדי הנפש בתת מודע שמחזיקים את שורשי האתגרים והחסימות, והיא מתמקדת בדיאלוגים עם חלקי הנפש, האנרגיות והדמויות הפנימיות בתאטרון הדמויות שבנפש.


תיאטרון הדמויות של הנפש. מהו הספר הזה שנמצא במסע יציאה לאור ?

שמר: "רוב האנשים הם במאים לא מודעים למחזה לא מוצלח". עם כניסת המודעות, מופיע הבמאי המודע. הוא כותב תסריט חדש, משפר את משחק השחקנים, עד שהסרט שלו מציג מחזה מהנה ויפה לצפייה.
השיטה הזאת היא בעצם שיטה שעוקפת את הניהול השכלי של האישיות שלנו ונוגעת ביסודות שמהם בעצם נובעים הקונפליקטים שמתוכם נוצרות בעיות תפקודיות במערכות יחסים או בעבודה"

אתה איש של טיפול וסיוע והומאופתיה, בכיר בבתי חולים בתחום הזה בארץ, עשייה ציבורית בתחום לימודים בלונדון וכתיבת ספרים. מי בעצם האנשים שהספר הזה יכול לעזור להם?

שמר: "אנשים שיש להם רמה מסוימת של מודעות עצמית. כלומר שהם לוקחים אחריות על החיים שלהם ומבינים שהשלום מתחיל מתוכי, שהריפוי מתחיל בתוכי. זאת אומרת שאני צריך גם לראות איזה חלקים בתוכי הם לא שותפים וכואבים וצריך לגעת בהם באיזושהי דרך – בין אם בעזרה כי לבד אנחנו אומרים שאין האסיר מתיר את עצמו מבית האסורים, צריך את הסיוע של אנשי המקצוע שיודעים איך לגעת בעולם הפנימי הזה של הנפש. שיטת תיאטרון הדמויות של הנפש זו שיטה שהמטפל ביחד עם המטופל נכנס לעולם הזה הפנימי של התת-מודע ונוגע בילד הפנימי, בכאבים הפנימיים, עושה שם איזשהו תהליך ואז יוצאים לדרך חדשה".

האם אתה דווקא מתוך הסיפור האישי שלך שהוא מאוד מאוד יוצא דופן. מקיבוץ בגליל שיוצא לתוך מסע רוחני, וחוזר בתשובה, ונוסע ללונדון ולומד שם, ויוצא ומקים משפחה ועוד משפחה. מקום שאתה בחיים שלך השתמשת בשיטת התיאטרון, תיאטרון הדמויות של הנפש של יאיר שמר. מתי?

שמר: "כן. בין אם זה קשור למערכות יחסים ובין אם זה קשור למערכת יחסים עם הבן שלי. לדוגמה, אני רואה את המערכות יחסים שלנו החיצוניות כהשתקפות של מערכות יחסית פנימיות. זאת אומרת, מערכת היחסים שלי עם הבן שלי היא גם קשורה למערכת היחסים עם הילד הפנימי שלי ואז זה הולך גם החוצה וגם פנימה – אם אני מרפא את הילד הפנימי שלי, אני פותח אפיקים חדשים לתקשורת עם הבן שלי. אם אני עובד איתו ואנחנו עובדים על קונפליקטים זה גם מרפא את הילד הפנימי אצלי. זאת אומרת זה אחד השימושים של הדרך הזאת בייחוד עם הילד הפנימי שהוא מרכיב מרכזי בשיטה הזאת כדי לפתור דברים".

אני מבין מה שאתה אומר. קח אותי לפרקטיקה – תן לי רגע אחד, תמונה אחת, משהו תקוע במערכות היחסים ובזו הספציפית שאתה מדבר עליה ועשית איזשהו תהליך ואתה חווית ואתה חווה בימים אלה חוויה בעקבותיו. קח אותי לפרקטיקה הכי פשוטה ?

שמר: "אני חושב שגם באופן כללי וגם באופן אישי נוצרים לנו הרבה כעסים בחיים ותחושה של אכזבה שיוצאת מאוד חזק במערכות יחסים וגם נגיד שהיו גירושים אצלי לפני די הרבה שנים, ילדים חווים את זה כמשהו שנעשה נגדם, ואז הם יכולים למצב את עצמם כאסיר. ברגע שאני מבין שיש שם כעס על איזושהי סיטואציה והוא מהווה מחסום, נגיד אותו הכעס יכול להיות אצל הבן שלי על הסיטואציה ועליי למרות שלא עשיתי שום דבר בכוונה רעה, זה דבר שאני צריך לפרק אותו. בהקבלה שאני מדבר עליה, גם אצלי וגם אצל הילד הפנימי אצלי יכול להיות שיש תחושת כעס והזנחה".

הילד הפנימי בעצמך ובתודעתך מרגיש שגם אם אתה לא התכוונת, אתה המבוגר האחראי במערכת היחסים.

שמר: "נכון, מזניח אותו ונוטש אותו. אם אני יוצא לאיזשהו מסע בדמיון המודרך עם הילד הפנימי שלי ואני מוצא אותו באיזושהי פינה והוא סגור וכועס, אני לוקח אחריות שאני צריך לעשות איתו משהו ולתקן את המצב הזה ולהגיע אליו, ולדבר איתו ולהסביר לו, ולרכוש את אמונו מחדש. ברגע שאני עושה את זה בעולם הפנימי, נפתחות דרכים גם למציאות – ככה זה עובד".

אם לצורך העניין בתוך דמיון מודרך, אתה, בדמות שם קוד האב במערכת היחסים עם הילד הפנימי שבך ואתה מנהל איתו, כי אתה מקצוען בתחום ומטפל כל כך הרבה שנים, איזשהו שיח. אולי במפגש הבא נדבר איזה סוג של שיח ומחלץ את הילד הפנימי, פתאום הילד שלך שולח לך בעולם האמיתי וואטסאפ?

שמר: "בדיוק. זה הקסם שבעניין. יש איזושהי השתקפות מאוד מעניינת בין העבודה הפנימית לעולם החיצוני. אני גם אומר לאנשים בדר"כ במצב הזה שאנחנו לא עושים פה ארכאולוגיה, אם יש איזשהו רגש שנתקע לפני 20 שנה, הוא נמצא איתנו עכשיו בהווה. אם נכנס אליו נוכל להרגיש אותו כאילו זה קרה היום. ברגע שנפתור אותו בעולמות הפנימיים והרגשיים שלנו, זה יהדהד לכל הדברים שלנו.. זה יכול גם להדהד לעבודה, לקריירה, לזוגיות ולמערכת זוגיות עם ילדים. כל דבר. ברגע שאני פותר פלונטר רגשי אצלי, זה משתקף לכל מערכות החיים שלי. הדברים מתחילים לזרום. זה מדהים הדבר הזה. זה היופי שבעניין".

הספר הנמצא במסע יציאה לאור - מפרט עקרונות מפתח שקשורים למסעות פנימיים:

רומן עצמי האישיות עם עצמי הנשמה:

עצמי האישיות שמסומל בירח, הוא זה שגדלנו איתו והוא מגדיר לנו היום את העולם והחיים. הוא בתנועה תמידית בין אור לחושך, פוחד מהחושך והמחסור ומשתוקק אל השפע האור. הוא משתמש במינד המוגבל - שכל, תחושות ורגש כדי לחוות את החיים.

עצמי הנשמה שמסומל על ידי השמש, הוא זה שאבד לנו במשל הנפילה מגן העדן והוא ממתין לנו מאחורי הקלעים של המחזה החיים שלנו. הוא משתמש בידיעה ואינאטואיציה כדי לנווט עצמו בחיים.

ברומן הזה של שני חלקי השלם שלנו, אנחנו באתגר בחירה בין שני הרצונות המנוגדים של שני האלו: עצמי האישיות חווה עצמו כפגיע מאד ובעל מחזור חיים מוגבל. לכן הוא רוצה בטחון, כח, שליטה, נוחות, ומפחד משינויים. עצמי הנשמה-שמש חווה עצמו כנצחי. הוא רוצה לרכוש חכמה דרך הרפתקאות והתנסות, ואוהב שינויים. הוא לא יודע מה זה דכאון, חרדה ומחסור.

הרומן הזה הוא כמו משחק מחבואים בין שני נאהבים שמתכחשים וכמהים זה לזה. דרמות גדולות יכולות לקרות שם. המפגש והסנכרון שלהם הוא שיר השירים, פסגת החיים האנושיים.

על זה נאמר, אנחנו רצים במעגל ותוהים, והסוד יושב במרכז ויודע.

העצמי הנשמה

היחוד של התרפיה הטראנס-פרסונלית הוא שהיא משתפת בתהליך הטיפולי את העצמי האלוהי הנשמתי, שהוא למעשה המרפא והמדריך האמיתי. המסע מוריד את הקליפות והשקרים, ומאפשר חיבור ישיר למעיין היצירתי, האוהב והשמח שבנפש. מטרת הטיפול היא להביא לחויה פנימית של חיבור לעצמי זה, דרך הסרת הקליפות, ולהביא לעצמאות אוטונומית יצירתית.

תאטרון הדמויות של הנפש
הנפש מציגה מחזה תאטרון, שהוא סיפור החיים העכשווי, ובו דמויות ושחקנים שונים. כל שחקן הוא דמות שמיצגת תפקוד או תכונה בנפש שמושכת לכיוון אחר, בעלת אג'נדה משלה. המסע הפנימי, יוצר דיאלוגים חדשים בין דמויות אלו והבמאי של המחזה

רוב האנשים הם במאים לא מודעים למחזה לא מוצלח

עם כניסת המודעות מתחיל תהליך של לקיחת אחריות כבמאי, שתפקידו לעשות סדר במחזה, להתערב בתפקידי השחקנים, כדי שסיפור החיים יציג מחזה ראוי, שמשקף את האמת והיכולות הפנימיות.

הסיפור הפנימי - והסיפור החיצוני
האדם בא לתהליך עם הסיפור החיצוני, שהוא הסיפור שהוא מודע לו ומספר אותו. הסיפור הפנימי יכול להיות שונה לגמרי, והוא קשור לארועים רגשיים בעבר, שעצבו את הנפש ואת המציאות כפי שהיא היום. פתרונות לסיפור החיצוני לא יספקו פתרון אמיתי, צריך לעלות על הסיפור הפנימי, ולספק פתרונות ותשובות שלא היו שם קודם.

האנרגיה שאינה ניתנת להכלה
במסע אל הסיפור הפנימי, בדרך כלל מתחולל מפגש עם אירוע או מצב שמכיל בתוכו רגש שלהתמודד איתו היה נתפס בעבר כמו מוות, ולכן הוא הודחק ולא עוכל ועובד כמו שצריך, עד שהפך למיתוס בלתי נגיש.

הוצאת הערמונים שבתוך מעגל האש

לכל אחד יש סודות מכאיבים שיושבים במעמקי הלב והבטן, מוקפים במעגל אש, שמונע כניסה. המסע פנימה הוא המסע המשותף לגעת באנרגיה שאינה ניתנת להכלה, להכנס למעגל האש ולצאת, עם הסוד ביד, ולשחררו.

האני המתבונן, והאני החווה
הדינמיקה המסונכרנת של שני חלקים אלו שבנפש, יוצרת מרחב פנימי שמאפשר צמיחה והתפתחות. אלו הם היין והיאנג שבנפש: האני הנשי, היין הפנימי, המתבונן, שהוא בלתי משתנה, - והאני הגברי, היאנג החיצוני, החווה, שהוא מסתגל, משתנה. הפעלה של שני האלמנטים האלו בנפש, יוצרת מרכז פנימי, ומביאה שלווה ויצירתיות.

תמונה שווה 1000 מילים
על מנת להשפיע על התת-מודע ולגרום לשינוי עמוק ואמיתי, יעיל יותר לעבוד עם עולם התמונות הפנימיות, מאשר רק עם תובנות וורבליות.

הגוף זוכר הכל
כל הזכרונות הרגשיים, כולל אלו שנשכחו מאיתנו או הודחקו, קיימים בזכרון של התאים והרקמות, המסע פנימה מעורר את הזכרונות הרדומים ומאפשר את שחרורם.

ראש, לב ובטן
רוב האנשים נמצאים באזור הבטוח, המחשבתי, של הראש. המסע פנימה הוא מסע אל הלב, בו נמצאים הרגשות, ואל הבטן, בה נמצאים הסודות, התחושות הראשוניות

השילוש הקדוש
שלושת האלמנטים שאיתם עובדים בתהליך התרפיה הטראנס-פרסונלית הם הילד הפנימי, העצמי בהווה, והמלאך הפנימי. שלושת אלו פועלים בנפרד אצל האדם הלא מודע, ובתהליך הטיפול נוצר דיאלוג, ריפוי וחיבור בניהם, שמאפשר את צמיחת הפוטנציאל הרגשי והיצירתי.

זוגיות בעידן החדש
דינמיקת ההתקרבות וההתרחקות כחלק מבנית האינטימיות עם שמירה על האינדבדואליות. מגדל בעל 7 קומות, המסע הטנטרי של האנרגיות הנפשיות והמיניות. מנוחה ופעולה. התחברות אינטימית עם תכונות ההקשבה, הדיוק, האיפוק והזרימה.

אנרגיה ישנה מול אנרגיה חדשה
האנרגיה החדשה היא תוכנית הפעלה חדשה של הנפש, ושל החיים האנושיים. היא מתבססת על אהבה עצמית שאינה תלויה בדבר, אהבה עצמית המאפשרת חיים שמחים ויצירתיים נטולי מאמץ, המבוססים על בטחון עצמי, משחק והנאה. האנרגיה הישנה, היא תכנית ההפעלה של הנפש שמכירה את עצמה כישות אנושית ולא אלוהית, ומבוססת על מאמץ גדול להשגת מטרות החיים, ומאבקי השרדות.

סיפורי מעשיות
אגדות וסיפורי מעשיות הם כלי רב עוצמה לשקף את תהליכי הנפש ולהתחבר לדמויות הפנימיות לכוחות הפנימיים. "בן המלך שהשתגע" – רבי נחמן מברסלב, "היפיפיה הנרדמת", ועוד

הנפש הפראית
הנפש הפראית היא החלק בנפש שיודע את מרחבי החופש והאמת הפנימית. זהו חלק חי, ספונטני ואוטנטי, שלא מוותר לעולם. גם אם ישימו אותו בכלוב, בהדחקה, עקב מצב הנפשי רעוע או בגלל נסיבות החיים, תמיד יחפש את הדרך אל החופש והביטוי העצמי החופשי, גם דרך חסימה ומחלה.

מדורת השבט
מדורת השבט היא סמל למעגל שבו יושבים כל רבדי העצמי – חלקי הגוף הנפש והנשמה, וכל אחד אומר את דברו, בנושא הרלוונטי לחיים, שמובא לדיון במעגל. אם ישנם חלקים בנפש שעד אתה היו מחוץ למעגל, הם מעודדים להצטרף. אם חלקים מסוימים מתנגדים או מפחדים מהתהליך, קולם נשמע. ההחלטה מתקבל באופן אינטואיטיבי שמשקף את נטיית הרוב, ומחייבת את כולם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.