4 מכל 10 קונים מדווחים על חשיפה לאירועים
שנתפסים כלא הוגנים
3 מכל 10 קונים בממוצע תופסים את הרשת כבעלת רמת הגינות בינונית ומטה
לאור
תחושת אי הנוחות מרמת ההגינות במסחר בישראל, כפי שעולה בין היתר מריבוי תלונות על
ניצול צרכנים, ובמיוחד לאור חוסר הסימטריה ביחסי צרכן - עוסק, פיתחו המועצה
הישראלית לצרכנות ומינהל המחקר והכלכלה במשרד הכלכלה את מדד ההגינות,
לצורך שיפור רמת ההגינות בחיי הסחר בישראל.
מדד זה
הינו מדד 5 בסדרה של פרסומי מדד ההגינות. קדמו
לו מדדים בתחומי רשתות המזון (2 סקרים), תחום הבנקאות ותחום מוצרי החשמל והאלקטרוניקה.
מטרת
המחקר הינה בחינת רמת ההגינות הנתפסת בתחום רשתות האופנה. מדד זה נערך באמצעות סקר
טלפוני בקרב 1,010 גברים ונשים בגילאי 18
ומעלה, אשר קנו ברשת אופנה במהלך חצי השנה האחרונה. הסקר נערך במהלך דצמבר 2015.
לצורך
המדד, הוגדרו 13 אירועים של חוסר הגינות, בתחום רשתות האופנה:
- ההנחות על פריטים מוסברות בצורה לא מובנת, כך
שעד שהגעת לקופה לא היה לך ברור האם ההנחה רלוונטית עבורך ומה מחיר הפריט
- בחנות שקנית נתקלת בטעויות בחשבון בקופה.
- תנאי ההחזרה או ההחלפה בחנות לא מוצגים באופן
בולט או לא ברורים או מטעים.
- לאחר ביטול עסקה, החנות לא החזירה לך את
הסכום שמגיע לך לפי החוק.
- המוכר המליץ על בגד מסוים שלא מתאים לך או
לא מחמיא לך.
- אתה חש שאין תמורה בעד המחיר.
- המוכר המליץ לך בעיקר על המוצרים היקרים
יותר מן המלאי בחנות.
- אין מספיק תאי הלבשה ביחס לגודל החנות וכמות
המבקרים בה.
- אין מספיק קופות פעילות בחנות ביחס לכמות
הקונים.
- הכיתוב בשובר הזיכוי נמחק לפני שפג תוקף
הזיכוי.
- תאי המדידה בחנות לא מאפשרים לך להתרשם באמת
מאיך שהבגד נראה עליך. כגון: תא ההלבשה לא מואר מספיק או אין בו מראה.
- לא הוסברו לך תנאי השימוש בכרטיס מועדון
הלקוחות של הרשת.
- לא נמסר לך מידע שחשוב לדעת על הבגד לפני
הרכישה.
להלן
עיקרי הממצאים:
6 מתוך 10 קונים תפסו את
הפרמטרים שהוגדרו ברשימה זו כאירועים לא הוגנים.
4 מכל 10 קונים מדווחים
על כך שנחשפו בשנה האחרונה לאירועים שנתפסים לא הוגנים מתוך הרשימה
הנ"ל.
האם יש
פער בין גברים לנשים? התשובה היא כן!
יותר נשים
(ביחס לגברים) דיווחו שקיבלו יחס הוגן ברמה בינונית ומטה מהרשת בה קנו (ראה שקף ש.
12 במצגת המצורפת)- 30.4% לעומת23.3% גברים.
האם יש
השפעה של רמת ההכנסה על הדיווח באשר לרמת ההגינות?
יותר בעלי
הכנסה נמוכה (ביחס לבעלי הכנסה גבוהה) דיווחו שקיבלו יחס הוגן ברמה בינונית ומטה
מהרשת בה קנו (ראה שקף ש. 12 במצגת המצורפת).- 30.3% בעלי הכנסה נמוכה לעומת 17.6%
בעלי הכנסה גבוהה.
3 מכל 10
קונים בממוצע מרגישים שקיבלו יחס של הגינות ברמה
בינונית ומטה (ראה שקף ש. 11 במצגת המצורפת).
מנכ"ל
המועצה הישראלית לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, אומר כי התנהלות בית-עסק הגורמת
בתעלולים שונים לצרכן לקנות את הבגד הלא-מיטבי
מבחינתו – מהווה פרקטיקה מסחרית בלתי ראויה. עו"ד פלג מציין כי הבאת
הצרכן לחשוב שהבגד שאינו הולם אותו הוא המתאים לו ביותר, אם באמצעות הערמת קשיים
על יכולת התרשמותו, ואם באמצעות מחמאות מלאכותיות או דברי חנופה לא מבוססים, היא
מניפולציה בלתי הוגנת וחבל שלתעשיית היופי, האסתטיקה והאלגנט חדרו התנהגויות
מכוערות שכאלה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.