header 2

יום חמישי, 24 ביוני 2021

"נחמה ריבלין: מטבח משלה" תערוכה על המטבח של הגברת נחמה ריבלין תפתח ב"אסיף"- מרכז לתרבות אוכל בישראל

 "נחמה ריבלין: מטבח משלה"

תערוכה על המטבח של הגברת נחמה ריבלין תפתח ב"אסיף"- מרכז לתרבות אוכל בישראל

הפתיחה: 6 ביולי2021 / אוצרת: רונית ורד

 

הנשיא ריבלין על המטבח של אשתו המנוחה: " נחמה בישלה לא רק כדי לרצות אנשים. היחס שלה לאוכל, כמו גם לתחומים אחרים, היה שיטתי ויסודי בגלל ההכשרה המדעית שלה, אבל הייתה לה נפש של אמן.  היא ליקטה ידע בכל מקום שאליו היא הלכה".

 

"נחמה ריבלין: מטבח משלה", הינה התערוכה הראשונה שתוצג בחלל התצוגה של "אסיף - מרכז לתרבות אוכל בישראל", שייפתח ב- 6 ביולי בתל אביב. 

"אסיף" הוא מרכז יחיד מסוגו שהוקם במטרה לחקור ולקדם את תרבות האוכל המקומית והבינלאומית. במרכז התרבות החדשני, הכולל בין השאר ספרייה קולינרית ומטבח ניסיונות , יפעל חלל תצוגה שיארח תערוכות קולינריות מתחלפות.

אוצרת חלל התצוגה והתערוכה היא העיתונאית וחוקרת האוכל רונית ורד.

 

"התערוכות ישמשו מנוף ליצירת שיח, יקדמו את המחקר בתחום ויאפשרו לנו ליצור שיתופי פעולה בין שפים ואנשי אוכל לבין אמנים, אומנים וחוקרים אקדמיים", אומרת נעמה שפי, מייסדת המרכז.

 

נחמה ריבלין (2019-1945), רעייתו המנוחה של נשיא המדינה העשירי, אהבה מאוד לחקור את עולמות הבישול והאפייה והתנסתה בהם עד שהפכה בעצמה לבשלנית ואופה מחוננת. אוכל, כמו תחומים נוספים בהם התעניינה, היה עבורה צוהר להביט דרכו אל העולם בסקרנות וללמוד באמצעותו על טבע, סביבה וטבע האדם.

בשני המטבחים שלה (בית המשפחה בשכונת בית כרם ובית הנשיא), הותירה הגברת ריבלין ספרי בישול ומתכונים כתובים בכתב ידה; כלים ואביזרי מטבח שנוצרו על ידי אומנים מקומיים; צמחי תבלין, פרחים ועלים שנהגה לייבש בעצמה; ומיני מתלים וארונות שתכננה בהתאמה אישית אצל נגרים וחרשי ברזל ירושלמיים, כדי לשכן בהם את האוצרות היקרים ללבה. משפחת ריבלין תרמה למרכז החדש חלק מעיזבונה הקולינרי של הגברת ריבלין. 

 

רונית ורד: "הבישול והאפייה היו עבור נחמה אמצעים להעניק חום ולהזין אהובים וקרובים, אבל גם דרך לחקור את העולם באופן מדעי ושיטתי תוך חיפוש אחר יופי ותענוגות חושיים. היא הייתה מבקרת קבועה בשוקי ירושלים, שם חיפשה חומרי גלם איכותיים ולקוחה נאמנה של חקלאים מקומיים ויצרני מזון זעירים. היא ליקטה פטריות וצמחי בר, חקרה תבשילים מסורתיים והקפידה ליישם עקרונות של קיימות ושמירה על הסביבה זמן רב לפני שאלה הפכו למגמות עולמיות".

 

"בלב התערוכה ניצב אוסף הכולל מעל אלף מתכונים שהותירה הגברת ריבלין", מוסיפה ורד. "המתכונים נכתבו במשך עשרות שנים על כרטיסיות נייר פשוטות והוחזקו במיני קופסאות ותיבות מאולתרות. על רבות מהכרטיסיות מופיע מקור המתכון, שם עיתון או חברה שנתנה רצפט לעוגה, ומאוחר יותר גם שמות של שפים ידועים מהארץ ומהעולם. אוסף המתכונים משקף את השפעתם של תהליכים היסטוריים וכלכליים על חיי היומיום של תושבי הארץ, משנות הצנע ועד לשגשוג הכלכלי ולצמיחתה של תרבות צריכה גלובלית בעשורים שלאחר מכן. תיעוד והנצחת האוסף אפשר לנו לחקור ולהרחיב את השיח בתחומים ובנושאי עניין שהיו קרובים ללבה של הגברת ריבלין, כמו מטבח ירושלמי, פירות הדר, עשבי תבלין וקרמיקה ישראלית".

 

התערוכה תלווה בממשק דיגיטלי באתר המרכז  וירחיב את היריעה והתכנים. בין המוצגים, הפרויקטים והאירועים שיוצגו ויתקיימו בשתי התערוכות:

  • המתכונים של נחמה ריבלין – מבחר מייצג ממתכוניה.
  • "ערבוביה מסודרת" – מיצג בן מאות כלים שנוצר במיוחד לתערוכה על ידי הקרמיקאי גור ענבר בהשראת מטבחה ובהשפעת תור הזהב של הקרמיקה הישראלית. 
  • חווה אורבנית ובה מגוון מינים וזנים שונים של זעתר, נענע, מרווה וצמחי תבלין נוספים – פרי שיתוף פעולה עם פרופ' נתיב דודאי, מבכירי חוקרי עשבי התבלין בעולם ומכון וולקני. המחקר הבוטני ילווה באירועי טעימות, לקהל הרחב והמקצועי, ובמתכוני עשבי תבלין של השף ארז קומורובסקי.  
  • מה זה בעצם מטבח ירושלמי? – חוקר האוכל שמיל הולנד יצא למסע בעקבות ההיסטוריה של המטבח הירושלמי והמאכלים שהפכו למזוהים אתו, ביניהם מרק קובה, פסטליקוס וחמין מקרוני.

       המזווה של פירות ההדר – הילה ויזהר סהר, ממסעדת "רוטנברג", חקרו את ההיסטוריה המיוחדת של משפחת ההדרים במזרח התיכון ויצרו מתכונים העושים שימוש בכל חלקי העצים ולאורך כל עונות השנה. 

       אחד לארבע" – סרט אנימציה שיצרו במיוחד לתערוכה המאיירת רוני פחימה ולהקת המחול של אבשלום פולק. הסרט מלווה קטע אודיו נדיר, בן שלוש וחצי דקות, שהקליטה הגברת ריבלין בקולה ובו היא מספרת על אהבתה לטבע ועל הגינות שיצרה בבית המשפחה ובבית הנשיא. 

 

הרעיון להקמת "אסיף" הינו פרי שיתוף פעולה בין אשת העסקים והפילנטרופית טרי קאסל לבין נעמה שפי, מייסדת ומנכ"לית ה-Jewish Food Society, ארגון ללא מטרות רווח, שפועל לשימור מורשת יהודית קולינרית.  החזון של "אסיף" הוא הקמת מרחב תרבותי וקולינרי שישרטט קווים לדמותו של המטבח הישראלי החדש ויהווה מקום להתנסות במנות, במתכונים ובחומרי הגלם המרכיבים אותו.

במרכז תפתח ספרייה ציבורית שכוללת מעל 1500 ספרי מחקר ומתכונים, גלריה לתערוכות מתחלפות שיעסקו באוכל בהקשרים מגוונים, אירוח סדנאות וארוחות פופ-אפ בהובלת שפים מקומיים ובינלאומיים ועוד.   "אסיף"- הינו ארגון ללא מטרות רווח העובד שהוקם Start-Up Nation Central,

 

 

לפרטים נוספים  asif.org

שעות פתיחה לתערוכה:

א-ה 10-18:00

שישי 10-14:00

שבת- סגור

 

 

Jewish Food Society

 

Start-Up Nation Central

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.