header 2

יום שלישי, 28 במרץ 2017

מפגשים שבועיים מגוונים בביס לארכיטקטורה תיאוריה ומעשה 2017 מ

הצבע הלבן בארכיטקטורה הישראלית,
'נחלת הכלל' והישחקותה בשם הפיתוח הכלכלי,
הבניית זכרון סביבתי וקיומה של אדריכלות ירושלמית?

כל אלה ועוד בימי חמישי ב- 14:00 חדר סמינרים בניין 55

בית הספר לארכיטקטורה באוניברסיטת אריאל עורך גם השנה פעילות חיצוניות הכוללת 2 פורמטים שיפעלו בין מרץ ליוני. סמינר אקדמי אדריכלי  ו-''שולחן עגול'. הסמינר האקדמי שם לו למטרה שהשיח יעסוק באדריכלות פיזית קונקרטית בעוד ה'שולחן העגול' יעסוק בדיון על היבטים תיאורטיים באדריכלות.
בסמינר אקדמי אדריכלי נושא העל השנה הינו 'מקום לא מקום' בכל מפגש תהייה הרצאה קצרה ודיון בסופה. ב'שולחן עגול' מתקיים שיח כאשר כל ראש מושב יציע מאמר לדיון עם מס' משתתפים סביב שולחן עגול. מאמרים אלה יפורסמו מבעוד מועד לכל הסטודנטים והמרצים כמו גם לכל מי שמעוניין להגיע ולקחת חלק בדיון.
מצ"ב הנושאים ושמות המרצים והמשתתפים:
סמינר אדריכלי: בין לבן מקומי  ללבן בינלאומי / אדר' רוני פליישר  30/03/2017: ההיקסמות מהצבע הלבן מלווה את היצירה האנושית משחר ימיה. הצבע הלבן נושא על עצמו, מעבר להיבט הויזואלי, מרחב של משמעויות המקנות לו את מקומו בתרבות. גושי שיש צחורים נחצבו בהרים והובלו בדרכי עפר ואניות לארצות שמעבר לים, כפרים נצבעים בלבן עם בוא האביב, וילות מודרניסטיות לבנות, הבית הלבן, הטאג' מאהל, כולם לבנים. הלבן מלווה את עיצובה של הזהות הישראלית על שלל מרכיביה מראשיתה. ההשפעות המודרניסטיות מחד, והרצון להשתלב במרחב הים-תיכוני מאידך, בין העיר הלבנה לבתיו של הכפר הערבי, נצבעת הארכיטקטורה הישראלית בגווניו של הלבן המקומי.
'שולחן עגול': מ- "גוש דן" ובחזרה ל-"גוש יהודה" / 06/04/2017: לקראת השלמת הפרויקט הציוני - 120 שנה אחרי (1897-2017). ראש המושב: אדר' יורם גינזבורג משתתפים: פרופ' גלעד דובשני, ד"ר מיכל משה ואדר' רן ברעם. דיאגנוזה : כיצד נכתב אתוס הנרטיב הלאומי? 1. על פרדוקס מושג 'המקום היהודי' בתודעת א"י. 2. ניתוח מערך הזיקות בטריטוריה  האחראי להיפתחות המרחב. 3. על אנומליה, קונפליקט וקללה שבהחלפת זהויות מרחביות. פרוגנוזה: לקראת  מטרופולין  ירושלים - טבורו של עולם כמרכז ההוויה והתודעה של ארץ ישראל - הצעה  לתכנון.
'שולחן עגול': גוף ותרבות בארכיטקטורה27/04/2017: ראש מושב: אדר' שוקי לוי משתתפים: אדר' איציק אלחדיף, אדר' יואב לניר. סוגיות באדריכלות נדונות בשני מישורים, שפעמים נמצאים מקבילים זה לזה ולא בהכרח חופפים או מצטלבים. האחד, המישור המקצועי בהכשרתו של האדריכל- רכישת המקצוע ומיומנויות רלבנטיות לידע זה; והשני המישור התיאורטי - במובן של דיון הגותי ברעיונות מרחביים. אדריכלים ידועים ככאלה היוצרים המרה של תובנות מתחומים רבים ומסבים להם פרשנות מכוונת במעשה האדריכלי. חומר הגלם העיקרי של האדריכל הוא האובייקט הבנייני ככלל והחלל בפרט, אך הצרכן המרכזי שלו, הינו החברה האנושית. אחד הנושאים המרכזיים שאביא לדיון הוא היחסים שבין הגוף האנושי לתרבות, ובהקשר זה למקומה של האדריכלות ואופני תפיסתה את הגוף האנושי על רקע הנחות היסוד שלה. בתחילה אציג  את המסורות התיאורטיות העוסקות בגוף ותרבות, ולאחר מכן ארחיב את הנחות היסוד עליהם מתבססים אדריכלים והאופנים בהם את מבינים ותופסים את הגוף אנושי.
סמינר אדריכלי: מבט פנומנולוגי על ארכיטקטורה / ד"ר אדר' עדנה לנגנטל 04/05/2017: במפגש זה אני מבקשת לבחון את תרומתה האפשרית של המחשבה הפנומנולוגית לשיח העכשווי בארכיטקטורה, על רקע הבעייתיות שבה נתקל ניסיון קודם להחלת התאוריה הפנומנולוגית על שדה זה. בעקבות הביקורות שספג ניסיון זה, נראה כי החיבור בין פנומנולוגיה לשיח הארכיטקטוני הוא נחלת העבר, ועל הסף מלווה בהדים של כישלון. אבקש להעלות שוב את השאלה בדבר הרלוונטיות של הפנומנולוגיה לשיח הארכיטקטוני העכשווי. זאת תוך ניתוח המפנה אל הפנומנולוגיה וההתרחקות ממנה. ההשפעה הפנומנולוגית הגדולה על השיח בארכיטקטורה באה מתוך הגותו של הפילוסוף הגרמני מרטין היידגר (Heidegger, 1976-1889), בתיווכו של כריסטיאן נורברג-שולץ (Norberg-Schultz, 2000-1926). נורברג-שולץ מהווה נקודת חיבור בין השיח הפילוסופי של היידגר לשיח בארכיטקטורה. אציג בקצרה את האופן הקריאה של  נורברג-שולץ את היידגר, ואת הביקורת שהופנתה כלפיו וכלפי הרלוונטיות של כתבי של היידגר לשיח העכשווי בארכיטקטורה.
סמינר אדריכלי: האם קיימת אדריכלות ירושלמית? / אדר' נועם סרי לוי 18/05/2017: במסגרת עיסוקי כחבר בעמותת האדריכלים סניף ירושלים, הייתי ועודני מעורב בכמה מאבקים לשימור אופייה וייחודה של העיר ירושלים. כיצד שופטים מקום? כיצד  השיפוט הופך לכלי אובייקטיבי ולא סובייקטיבי? כיצד קובעים את ערכי המקום? האם יש דבר כזה אדריכלות ירושלמית? ומה מקומו של החריג? בהרצאתי אסקור כמה מהפרויקטים מעוררי המחלוקת בירושלים תוך התייחסות לשאלות אלה.
'שולחן עגול': נחלת הכלל והעיר / ראש המושב: ד"ר מיכל משה 08/06/2017  משתתפים: פרופ' אדר' גלעד דובשני, ד"ר אדר' עדנה לנגנטל  אדר' יעל להב-דניאלי. נחלת הכלל היא סך הטובין הטבעיים והאנושיים השייכים לכולנו כמו האדמה והשמיים, משחקי הילדים, סיפורי עם ושפה. נחלת הכלל שייכת לכולנו אך אין לנו דרך להגן עליה והיא נשחקת בשם ה'פיתוח' וה 'צמיחה'. רעיון נחלת הכלל הוא היפוכו של המודל הכלכלי הרווח בו צמיחה נמדדת במונחי סחירות. גם העיר כנחלת הכלל, הולכת ומאבדת את עצמה בשם הקידמה. היא עוברת מידי בני העיר אל כוחות כלכליים אדירים. בשולחן עגול תוצג התפיסה של 'נחלת הכלל' כדרך להבין את המשברים העירוניים, האם יש דרך לרפא אותם? באיזה אופן יכולה העיר לחזור ולהיות נחלת הכלל?
'שולחן עגול': תלי-עדות מעידן אחר, אשליות של נצחיות / ראש המושב: אדר' יאיר ורון 15/06/2017 משתתפים: אדר' איציק אלחדיף, אדר' יורם גינזבורג, אדר' נעם סרי-לוי ואדר' אורלי כהן-מואס. ההבחנות בין היסטוריה לזיכרון הן בסיס למחקרים עיוניים ולדיונים אין-ספור. אחת הגישות מציגה את התלות בין התחומים ואת הקשרים המתקיימים ביניהם. ההיסטוריון הצרפתי פייר נורה (Nora) תיאר בהרחבה את יחסי הגומלין בין השניים ואפיין את הזיכרון הקולקטיבי בעזרת שתי תכונות: היותו המשכי ויכולתו להתפתח ולהשתנות. תכונות אלה מייצגות תהליך בעל שני שלבים: הראשון מייצג את האירועים עצמם, את ידיעתם ואת הכרתם בקרב קבוצה מסוימת שעדיין לא נדרשת למתווכים כדי לזכור אירועים אלה. נורה כינה שלב זה "סביבת זיכרון חיה". בשלב השני, כדי שזיכרון האירועים יוסיף ויתקיים, הוא נדרש לאמצעים קונקרטיים, למרחב, לשריד, למחווה, לדימוי ולחפץ. חשיבותם של האמצעים מודגשת בכינוי שנורה העניק להם: "מחוזות זיכרון". הדיון יעסוק במספר סוגיות: הבניית הזיכרון במרחב, תפקידו של המתכנן בעיצוב מחוזות זיכרון, אתיקה של זיכרון, פוליטיקה של זיכרון, תוך בחינת מרחבים ציבוריים בישראל ובעולם.
סמינר אדריכלי : המקום הפיסי VS  המקום הווירטואלי  / אדר' קובי זיק 22/06/2017: בעידן שלנו רוב התקשורת נעשית יותר ויותר דיגיטאלית ופחות אנלוגית. מה תפקיד הארכיטקטורה במעבר הזה בין שני העולמות מהאנלוגי לדיגיטאלי? האם על הארכיטקטורה לשנות את אופייה ולהתאים עצמה לרוחות השינוי שהעולם נתון בהן או שמא עליה לבטא ערכים של על- זמניות?

בימי חמישי בשעה 14:00 - חדר סמינרים בניין 55:
  • סמינר אדריכלי - אדר' רוני פלישר / 30/03/2017  
  • 'שולחן עגול': מ- "גוש דן" ובחזרה ל-"גוש יהודה" / ראש המושב: אדר' יורם גינזבורג 06/04/2017
  • 'שולחן עגול': גוף ותרבות בארכיטקטורה/ ראש מושב: אדר' שוקי לוי 27/04/2017
  • סמינר אדריכלי – מבט פנומנולוגי על ארכיטקטורה / ד"ר אדר' עדנה לנגנטל 04/05/2017 
  • סמינר אדריכלי – האם קיימת אדריכלות ירושלמית? / אדר' נועם סרי לוי 18/05/2017 
  • 'שולחן עגול': נחלת הכלל והעיר / ראש המושב: ד"ר מיכל משה 08/06/2017 
  • 'שולחן עגול': תלי-עדות מעידן אחר, אשליות של נצחיות / ראש המושב: אדר' יאיר ורון 15/06/2017
  • סמינר אדריכלי - המקום הפיסי VS  המקום הווירטואלי  / אדר' קובי זיק 22/06/2017


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.