header 2

יום שני, 27 ביוני 2016

סקר קיצי מפתיע: עם ישראל חש שמן‏

רוב הישראלים  אינם מרוצים ממשקלם, שמונה מתוך עשרה ישראלים מעוניינים לרדת במשקל.
הסקר מצביע על הבדלים מפתיעים בהשמנה בין מרכז לפריפריה, בין צעירים למבוגרים ובין עשירים לעניים.
בימים אלה הוכרז רשמית על בוא הקיץ, ועם ישראל שוטף את חופי הרחצה והבריכות הציבוריות.
סקר אותו הזמינה רשת הדיאטניות 'אופטימל לייף' מחברת הסקרים גיאוקרטוגרפיה העלה ממצאים מפתיעים – המצביעים על כך שהעם המאושר בתבל (על פי סקרים אחרים) חש ברובו אי שביעות רצון רבה ממראה גופו.
הסקר מצא, שככל שההכנסה גבוהה יותר, כך מעידים הישראלים על בעיית השמנה חריפה יותר. כמו כן נמצא, שככל שהישראלים מתבגרים - הם מעידים יותר על כך שהם בעודף משקל.
הדיאטנית טליה לביא, המשמשת כדיאטנית הראשית ברשת הדיאטניות 'אופטימל לייף' טוענת שרבות מהתוצאות נשמעות אולי מפתיעות  אך מרביתן מאששות מחקרים מהשנים האחרונות בנושאי תזונה, אורח חיים והשמנה. על ממצאי הסקר המפתיע בכתבה הבאה.
'אופטימל לייף' – רשת הדיאטניות הראשונה בישראל, יזמה סקר לבדיקת תודעת ההשמנה בישראל. הנשאלים התבקשו לענות על שאלה פשוטה: "כמה קילוגרמים תצטרכו להוריד כדי להגיע למשקלכם האידיאלי?".
התשובות שהתקבלו לשאלה הפשוטה הזו - מפתיעות ביותר.
75% אינם מרוצים ממשקל גופם
הסקר העלה שכ-75% מהישראלים אינם מרוצים ממשקל גופם. כמחצית מאתנו מעוניינים להוריד כחמישה קילוגרם ומעלה מהמשקל, בעוד שרבע מהישראלים  מעוניינים להשיל מעליהם לפחות 10 קילוגרם. – משקל המשקף לעיתים קרובות השמנה חולנית.
לדברי הדיאטנית טליה לביא מדובר על נתונים הדומים לשאר המדינות בעולם המערבי, ומצביע על כך שרוב הישראלים חווים אי שביעות רצון ממשקלם, ולכן רבים מהם גם מנסים להפחית משקל בתכניות דיאטה. לדבריה, דיאטה מיסודה איננה מתכון טוב להצלחה, היא טובה אולי לזמן קצר, אך איננה משנה דבר בהרגלי החיים לטווח הארוך. עובדה שרוב המרזים בדיאטות כאלה ואחרות משמינים חזרה, ואף יותר מכפי שהיו קודם לכן. הדרך הנכונה ביותר להפחית משקל, היא בצורה מתונה, תוך התאמת תכנית ההרזיה  באופן אישי למטופל, ולאורח החיים שהוא מנהל. "אין דמיון על פי רוב בין תכנית הרזיה של נהג משאית, לבין זו של פקיד בדואר, או בין מי שרזה ושמן פעמים רבות בחייו  - לעומת מי שעלה במשקל רק לאחרונה" אומרת לביא.
נשים מודאגות יותר ממשקלן מאשר גברים
כחמישית בלבד מהישראלים חשים שהם נמצאים במשקל האידיאלי, ואין הם מעוניינים להשיל אפילו לא קילוגרם אחד. 4% מהישראלים אף מעוניינים להעלות במשקל גופם. כל היתר רואים בעצמם כמי שסובלים מעודף משקל.
הנשים הישראליות מודאגות יותר מקילוגרמים מיותרים. 16% בלבד מהנשים העידו שהן לא רוצות או צריכות לאבד ממשקלן, לעומת 22% מהגברים.
 54% מהנשים טוענות שהן צריכות להוריד לפחות 5 ק"ג שמחצית מהן נוקבות בהורדה של 10 ק"ג לפחות ממשקלן. זאת לעומת 48% מהגברים שטוענים טענה דומה.
בעיית המשקל מציקה בעיקר לבני גילאי הביניים 35-54
מתוצאות הסקר עולה שכשליש מהצעירים מעוניינים להוריד לפחות 5 ק"ג ממשקלם, לעומת רבע מהמבוגרים. קפיצת מדרגה אמתית מתרחשת בכל הנוגע להשלת 10 קילוגרם ומעלה מהמשקל.
רק 19% מהצעירים רואים בהשמנה שלהם כחמורה (10+ ק"ג מיותרים) לעומת 31% מבני גילאי הביניים 35-54! לדברי הדיאטנית טליה לביא הממצאים תואמים למחקרים נוספים, שמצביעים על עליה של כ-10 קילוגרם בממוצע בכל עשור בקרב גברים, מול עליה עקבית אך מתונה יותר אצל נשים ועל כן בעיית ההשמנה הקלה הופכת לבעיה חריפה בחלוף השנים. לדברי לביא, בעיות השמנה נוטות להתפתח גם לבעיות בריאותיות לאורך השנים, ועל כן הצורך בהרזיה הופך לאקוטי הרבה יותר ככל שחולפות השניםוהדבר אכן מתבטא גם בסקר.
שיעור הדאגה מההשמנה יורד עם העליה בגיל בקרב בני 55 ומעלה (22% מהם מעידים שהם נושאים למעלה מעשרה ק"ג מיותרים) איננה מעידה דווקא על פתרון בעיית ההשמנה.  
"העובדה שבקרב המבוגרים (בני 55 ומעלה) תפיסת עודף המשקל מצומצמת יותר, איננה מעידה על כך ששיעורי ההשמנה נמוכים יותר בהכרח, וייתכן שבגילאים אלה תפיסת המשקל האידיאלי משתנה, והציפיות להגיע אליו קטנות יותר" אומרת הדיאטנית טליה לביא.
 
הכנסה והשמנה
נתון מעניין נוסף עולה בנוגע לקשר בין הכנסה חודשית לבין השמנה. מנתוני הסקר עולה שככל שעולה ההכנסה כך אנחנו פחות מרוצים ממשקל גופנו.
הסקר מצא כי יותר מ- 90% מבעלי הכנסה ממוצעת ומעלה מרגישים שהם כבדים ממשקלם האידיאלי ולמעשה מעוניינים לרזות. זאת לעומת 81% מבעלי הכנסה ממוצעת, וכ-70% מבעלי ההכנסה הנמוכה. לדברי הדיאטנית טליה לביא השוני יכול להיות תודעתי בלבד למרות שפיתוח קריירה, ועבודה מסביב לשעון ללא ארוחות מסודרות עלולה לגרום לבעיות השמנה ולקושי להחזיק מעמד בתכניות הרזיה לאורך זמן.
לדברי טליה לביא, ידוע כי בישראל שיעורי ההשמנה בקרב אוכלוסיות ברמה סוציואקונומית נמוכה דווקא גבוהים יותר. רמת חיים גבוהה קשורה עם מודעות גבוהה יותר לאורח חיים בריא, לכן ממצאי הסקר בהקשר זה מצביעים יותר על רמה תודעתית, מאשר על ממדי ההשמנה בפועל.
מרכז ופריפריה בהשמנה
האם ההשמנה היא בראשם של הנשאלים או משתנית על פי אזור בארץ?
הסקר העלה ממצאים מפתיעים, המצביעים על שוני בתודעת ההשמנה בקרב תושבים מאזורים שונים בארץ. כ- 27.2% מתושבי המרכז טוענים שהם צריכים להשיל כ-10 ק"ג ומעלה ממשקלם כדי להגיע למשקלם האידיאלי, זאת לעומת 19-24% בלבד בפריפריה. באזור השרון מעידים התושבים כי הם סובלים הכי פחות מהשמנה רק 19% מהתושבים מעידים על בעיית משקל של למעלה מ-10 ק"ג.
החרדים שמנים המסורתיים רזים
על פי נתוני הסקר נמצא כי חרדים רואים בעצמם שמנים יותר ממסורתיים ומחילוניים. כ-56% מהם טוענים שהם צריכים להוריד לפחות 5 ק"ג ממשקלםוכ- 28% נוקבים בהורדה של 10 ק"ג לפחות ממשקלם. לעומת זאת 47% מהמסורתיים מבקשים להפחית 5 ק"ג ממשקלם, ו-20% מהם מעוניינים להוריד 10 קילוגרם ומעלה.
החילוניים באמצע - כ-52% מהם מעוניינים להפחית לפחות 5 ק"ג, ו-25% סובלים לטענתם מהשמנה, המצריכה הפחתה של 10 ק"ג ומעלה.
הסקר נערך ע"י מכון הסקרים גיאוקרטוגרפיה בקרב ישראלים מהמגזר היהודי בני 18 ומעלה .
 
'אופטימל לייף' הנה רשת הדיאטנים הראשונה שהוקמה בישראל. הרשת הוקמה בשל נתונים מדאיגים בכישלון הדיאטות בכלל, ובקרב מנותחי קיצור קיבה בפרט.
אחד ההסברים לאחוז הגבוה של הכישלונות בקרב מי שעבר ניתוחי קיצור קיבה - הוא שרק כ 30% מהמנותחים שומרים על קשר ומעקב תזונתי ורפואי לאחר הניתוח.
הרשת הארצית מעניקה למטופל מנוי, ממש כמו מנוי בחדר כושר, בעלות של כ-360-450 שקלים לחודש, ומקנה לאוחזים בו אפשרות להתייעץ עם הדיאטנית שלהם בכל עת ובכל שאלה ודילמה  בה הם נתקלים בתהליך ההרזיה שלהם, בטלפון, בסקייפ ופנים אל פנים בקליניקה.
הדיאטנים ברשת מייעצים למגוון רחב של מטופלים, החל מאנשים הסובלים מהשמנה קלה, דרך השמנה חולנית ומסוכנת - במגוון של שיטות וטכנולוגיות מתקדמות.  הדיאטנים מנחים ומלווים מטופלים שרזו ושמנו מחדש, וכן כאלה שהתקשו להתמיד בהרגלי אכילה המקדמים הרזיה בשל חוסר במסגרת תומכת ומקצועית.
לדברי גב' טליה לביא, הדיאטנית הראשית של הרשת – הדיאטנים בה לא מקדמים במכוון שיטה אחידה, אלא מתאימים את המסלול באופן אישי על פי נתוני המטופל, תוך כך שרובם ככולם מיומנים בשיטת 'הנון-דיאט' שהיא גישה להרזיה ללא דיאטה, המאפשרת שינוי עמוק ומשמעותי בדפוסי האכילה.
רשת 'אופטימל לייף' נהנית מפריסה ארצית, של 25 נקודות שירות ברחבי הארץ 1-700-50-29-29

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.