תכנון ועיצוב בתי קפה ומסעדות טומן בחובו אתגר כפול, ומצריך
התמודדות עם ההיבטים הפרקטיים והפונקציונליים של המקום, כמו גם עם ההיבטים האמנותיים
והאסתטיים. או בשפה פשוטה - איך מעצבים בית קפה שיהיה גם יפה וגם אופה...
זוג
יוצא לדייט, מתיישב בבית קפה ומכאן והלאה "אין הזדמנות שנייה לרושם
ראשוני". המשפט הזה נכון עבור הגבר, עבור האישה, וגם עבור בעל בית הקפה...
הרושם הראשוני שיותיר בית הקפה על הלקוח, יכריע האם הוא יחזור אליו שנית יותר מאשר
איכות הפוקאצ'ה שתיכנס לפיו חצי שעה מאוחר יותר. כי מה לעשות, בני האדם אוכלים
קודם כל עם העיניים, ולא הרעב הוא שמוביל אותם לבית הקפה אלא הרעב ליופי. הרעב להתנסות,
לבלות, להתפנק, להירגע או להתחבר עם אנשים אחרים. אז איך גורמים ללקוח להתאהב בבית
הקפה ממבט ראשון? דרך עיצוב חלל ייחודי המבדל אותו באופן מובהק ממתחריו, ומספק
חוויה עשירה לכל החושים. עיצוב בית הקפה חייב להישען על קונספט חזק שיתורגם לאחר
מכן לחוויה ויזואלית שתותיר חותם משמעותי בתודעתו של הלקוח.
עד כאן דיברנו על הממד הוויזואלי והאסתטי, אז היכן נכנס הממד הפרקטי והפונקציונאלי? במקום בו העיצוב לא צריך להיות רק יפה אלא גם אופה... לא רק אמנותי ואסתטי אלא גם מתאים ונכון ברמה השימושית והפונקציונאלית. לצורך כך, יש לקחת בחשבון את כל ההיבטים היוצרים יחד את מה שאנו מכנים 'עיצוב חוויית הבילוי', דרך היכרות מעמיקה עם קהל היעד - מיהו אותו לקוח? איזה מוזיקה הוא אוהב? איך הוא מעדיף שיגישו לו את האוכל? איזה תמונות הוא שם על הקירות? האם הוא מעדיף אווירה שקטה או רועשת? והשאלה החשובה ביותר, מהם הצרכים שהוא מצפה שנמלא עבורו, או במילים פשוטות למה בעצם הוא בא לפה? (ברור שלא רק בשביל הקפה, כי אותו הוא יכול להשיג גם בבית...).
המענה
לשאלות אלה יספק את הבסיס הרעיוני לבניית תהליכי המיתוג והעיצוב של בית הקפה, שבמסגרתם
יוגדרו הפרופורציות בין החללים, הצורות, הצבעים והגוונים השולטים, סוגי החומרים,
המינונים ביניהם והגדרות רבות נוספות, שיהוו יחד את הקו העיצובי והמותגי של
הפרויקט. שני התהליכים (העיצוב והמיתוג) שזורים האחד בשני לכל אורך הדרך, כאשר
הצלחת התהליך תלויה רבות במידת האחידות והקוהרנטיות שתיווצר בין השפה העיצובית
לשפה המיתוגית. מסעדה מוצלחת היא זו המספקת את כל התמונה – מעטפת חווייתית כוללת
של טעמים, ריחות, קולות ותחושות, הנארגים כולם יחד תחת קונספט עיצובי ומיתוגי אחיד
ומובהק, הנשען על היכרות עמוקה עם קהל היעד ומדבר בשפתו. המפתח להצלחה הוא הקדשת
מחשבה לכל פרט ופרט, כדי ליצור עיצוב הקולע למסר ולחוויה אותם אנו רוצים לשדר.
היכולת
לבצע את הסינתזה בין הדרישות הפונקציונאליות, צרכי הסביבה והחלל, החומרים, הצבעים
והאור, יוצרים יחד את השלם הגדול מסכום חלקיו. כדי להגיע לאותו שלם, השלב הראשון
בכל תכנון חייב להתבסס על מחקר יסודי לניתוח הצרכים הפיזיים, הסביבתיים והתחושתיים
של הלקוחות ושל המקום. במילים אחרות, יש לזהות את ה-DNA הייחודי של המקום, תוך מתן
דגש למיתוג ולשיקולים הטכניים, הכלכליים והביצועיים. מעצב טוב הוא זה הנמצא כל
הזמן עם היד על הדופק, כדי לפתח רעיונות וכלים חדשים, ולספק מענה להתפתחויות
הטכנולוגיות והתרבותיות, ולצרכים הספציפיים של לקוחותיו ושל המקום, המשתנים כל
הזמן. מעצב המחזיק בגישת עיצוב מתוך ראייה כוללת ("Total design")
המתייחסת לכל ההיבטים, מתכנון הסביבה דרך תכנון המבנה ועד הפרטים הקטנים של החללים
הפנימיים, תוך התייחסות מיוחדת לחומר, לצבע ולאור, כאשר שיקולי תאורה ואופן הארת
החללים והאובייקטים הינם חלק אינטגראלי ומשמעותי בכל תכנון ועיצוב מסעדה. מעצב טוב
חייב להתייחס לכל היבטי המסעדה – החל מארגון השולחנות, דרך פריטי הנוי שיוצבו על
השולחנות ועד לתמונות שייתלו על הקירות.
המציאות
העגומה בישראל, מצביעה על כך שרק שתיים מתוך עשר מסעדות מצליחות לשרוד יותר משנה. בתחום
כה רווי ותחרותי, חשוב למסעדה לבלוט ולהתבדל מול מתחריה, אם בטקסי אכילה ואירוח
הייחודיים לה, מנות דגל מיוחדות, סגנון אמנותי או מוזיקלי או מגוון סימני היכר
אחרים היוצרים נראות ובולטות אל מול המתחרים. כדי להמשיך ולשרוד, על כל מסעדה
למצוא את טביעת האצבע הייחודית ואת קסמה האישי כדי לשרוד ולהטביע את חותמה, ופה
טמון האתגר הגדול העומד בפתחו של מעצב הפנים.
משרד
'אנריקו סגרה אדריכלים' מעצב את רשתות בתי הקפה והמסעדות
המובילות בישראל, שהפכו לאבני דרך בעיצוב אזורי הבילוי. המשרד עושה שימוש בשפה
עיצובית המחברת בין הממד האסתטי והפונקציונאלי, משלבת אלמנטים קלאסיים בתוך חללים
מודרניים, ומשתמשת בתאורה טבעית וחמה ובקוויים נקיים, כדי ליצור חוויית בילוי מסוג
אחר
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.