header 2

יום שלישי, 5 ביולי 2016

כיכר שוק הפשפשים העירוני תכנון משותף של סטודנטים לאדריכלות מישראל ומאיטליה‏

סמינר משותף בין סטודנטים לארכיטקטורה מאוני' אריאל לסטודנטים מאוני' פירנצה:
כיכר שוק הפשפשים העירוני תכנון משותף
של סטודנטים לאדריכלות מישראל ומאיטליה
סמינר המלך שלמה: סמל אוני' פירנצה הינו המלך שלמה הידוע כחכם  באדם. השם נבחר כאייקון מאחד בין התרבות היהודית וזוהפלורנטינית
 
המפגש המקצועי בין סטודנטים באוניברסיטת אריאל לסטודנטים מאירופה אינו מובן מאליו בתקופה זו  והוא מהווה תשובה אקדמית ברורה ובזה כוחו. תחילת המיזם לפני כחמש שנים, ביוזמת האדריכל יורם גינזבורג, בוגר המחלקה לארכיטקטורה בפירנצה ומרצה בכיר בביה"ס לארכיטקטורה באוני' אריאל. גינזבורג יצר קשר עם  מורו פרופ' ארץ' מרקו ביני, שהתלהב מהרעיון, כחוקר העוסק מזה שנים באדריכלות בארץ ישראל ובמזרח הקדום.
"יוזמה  זו  פתחה  פתח  לחילופי  סטודנטים" מספר אדריכל גינזבורג מרכז הסמינר, "מספר  פרחי - אדריכלות ישראלים כבר למדו במהלך סמסטר בפירנצה ונציג איטלקי עתיד להגיע גם לאריאל, זוהי סנונית ראשונה ללהקה שתגיע בהמשך כך אנו מקווים."
הסמינר הייחודי התקיים לאחרונה במגדל דוד שבעיר העתיקה, לב ליבה של ירושלים, בה עובדים 24 סטודנטים מצטיינים לארכיטקטורה עם צוות של 8 מנחים משתי אוניברסיטאות: אריאל ופירנצה.
הסמינר בנוי משני מפגשים בני 10 ימים כל אחד, בהם האוניברסיטאות מארחות זו את זו בארצן. במהלך הסמינר מספר קבוצות המשלבות סטודנטים ישראלים ואיטלקיים מתכננות את אותה  הפרוגרמה באתרים נבחרים: כיכר שוק הפשפשים העירוני, מגורי סטודנטים, דיון מוגן ואלה ממוקמים באתרים מרכזיים הן בפירנצה והן בירושלים. התכנון נעשה בתקופה מרוכזת של חודש ימים.
"לא מובן מאליו, שבאווירה הבינלאומית היום" מדגיש פרופ' אדר' דוד קאסוטו, "מתקיים מפגש אקדמי, מקצועי בינלאומי במרכזה של ירושלים ההיסטורית ששותפים לה אוניברסיטת אריאל ואוניברסיטת פירנצה."
"מלבד התוצר המקצועי של הסמינר, המתייחס לתכנון ובנייה בירושלים" מוסיף אדר' יאיר ורון, "יחזרו עשרות שגרירים המעריכים את ישראל, אוהבים את נופיה ושותפים לעשייה מקצועית ואקדמית".
עיריית ירושלים מצאה לנכון לשלוח צלם לתעד את האירוע לקראת יום ירושלים הקרוב.
רציונל הסמינר: האדריכלות הינה מעשה חד - פעמי וייחודה אל מול שאר האומניות בכך שאינה ניתנת לשכפול או להעברה. בעידן בו מתקיים יבוא מסיבי של סגנונות העולם המתבסס על סגנונות אישיים של אדריכלים מפורסמים, סמינר זה רוצה לחקור את האפשרות לתכנון אדריכלי הקשור לשפה ולרוח המקום הייחודי וליצור אלטרנטיבה מקומית ליבוא זה.
"גולת הכותרת של הסמינר", אומר אדריכל יורם גינזבורג, "תהיה מחקר השוואתי של תוצרי הסטודיו, הכפול, תוך בידודו של מרכיב רוח המקום הטבעי והתרבותי וחילוץ מרכיבי התחביר הדקדוקי של שפת התכנון השונה של ירושלים ופירנצה. כך נוכל לנסות ולענות על מספר שאלות מחקר מסתכמות בשאלת מידת ההשפעה, איכותה ותוקף חד-פעמיותה של האדריכלות המקומית אל מול זו האוניברסלית שיכולה להתקיים בכול מקום בעולם."
הסמינר עוסק על כן, בחינוך לאדריכלות קונטקסטואלית וחד - פעמית. אג'נדה מרכזית אותה מוביל פרופ' אדריכל גלעד דובשני ראש בית הספר.
מנחי הסמינר מטעם  אוני' אריאל: אדר' יורם גינזבורג -המרכז האקדמי, אדר' יאיר ורון - המרכז הלוגיסטי ופרופ' אדר' דוד קאסוטו, יליד פירנצה ובעבר ראש בית הספר לארכיטקטורה באריאל. הסמינר המתקיים זו השנה השנייה, הוא מבוסס על הסכם ופתוח לשנים הבאות נעשה בעזרת ראש ביה"ס הקודם פרופ' אדריכל בני ראובן לוי שקידם את היוזמה ובתמיכת הרקטור פרופ'  מיכאל זיניגראד וסגנית הרקטור פרופ' מלי שחורי. כן השתתפו בסמינר ראש ביה"ס לארכיטקטורה פרופ' אדר' גלעד דובשני וסגנו אדר' איציק אלחדיף. מעורבותו של יהודה דנון נשיא האוניברסיטה אפשרה למקם את פעילות הסמינר במוזיאון מגדל דוד בלב העיר העתיקה בירושלים, בעזרתם של אדר' אורית פיידמן-אופק  ואיציק שוויקי מנהל מחוז ירושלים במועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, הנהלת המוזיאון בראשות אילת ליבר ומיכל אטיאס.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.