header 2

יום חמישי, 15 בספטמבר 2016

אולפנה שכזאת לעולם לא תיתן את ליבנו לשכוח‏

כיצד משלבים נערות ממגזרים שונים תחת קורת גג אחת? איך מובילים להצלחה מרשימה בבגרות עם אוכלוסיות מגוונות? כיצד מאמצים שיטות לימוד חדשות (כמו PBL) כדי ליצור חינוך מסוג חדש ולצאת מהשבלונה, איך מתמודדים עם דעות קדומות ותיוגים במערכת החינוך הדתית, וכיצד משלבים חינוך ערכי וטכנולוגי. אולפנת בני עקיבא רעות מתמודדת עם אתגרי החינוך הדתי של המאה ה-21 בדרכים יצירתיות
Alternate Text
​אולפנת בני עקיבא רעות הוא מרכז לחינוך דתי שהוקם בשנת 1960 בפתח תקוה, הכולל פנימייה, חטיבה עליונה וחטיבת ביניים. מזה 55 שנה מתמחה האולפנה בלחולל ניסים.... בפיתוח היכולות הייחודיות של כל נערה, דרך יצירת תנאי הלימוד האופטימליים הכוללים כיתות קטנות, מורים מקצועיים ומנוסים, ומערך מובנה ומקצועי של חוגי העשרה, תגבורים ושיעורים פרטיים. ברמת אחוז הזכאיות לבגרות נחשבת האולפנה להצלחה גדולה וחסרת תקדים בקנה מידה ארצי. מרכזי חינוך הכוון בישראל מגיעים לממוצע זכאות לבגרות של 20-25 אחוז, בעוד ממוצע הזכאות לבגרות באולפנת רעות עומד על 60-70 אחוז, כתוצר של צוות מחנכים ומורים מקצועיים ומנוסים ביותר, בשילוב עם שיטות הוראה ייחודיות ומתקדמות, ובהסתמך על מתודולוגיית ניהול פרויקטים של תורת האילוצים. בנוסף, אימצה האולפנה את שיטת PBL ((Product Based Learning – "למידה מבוססת תוצר" הנשענת על פעילות מעשית, התנסות, חקירה ופיתוח מיומנויות, ופחות על לימוד עיוני ופרונטאלי. בשיטה זו מאורגן תהליך החקירה סביב פרויקט ותוצר מוחשי המניעים את פעילויות התלמידים. התלמידים מציגים את התוצר שלהם בפני קהל, מסבירים אותו, מגנים עליו ומבצעים רפלקציה על תהליך הלמידה. שיטה זו דורשת למידה פעילה ויזומה של התלמידים, כשהמורה הופך למעשה ממוסר ידע למנחה. ברבות השנים הפכה האולפנה למקרה בוחן ולסיפור הצלחה עבור אנשי מקצוע, כיצד לקדם אוכלוסיות מאותגרות, באמצעות שיטות לימוד ייחודיות ופורצות דרך. 

האולפנה מעסיקה 48 מורים מקצועיים ומנוסים הכוללים רכזי מקצוע, מחנכים, מורים לאנגלית ומתמטיקה. כל תלמידות האולפנה נהנות מהאפשרות לתגבור לימודי בשעות אחה"צ והערב, על ידי מערך נרחב של סטודנטיות המספקות שיעורים פרטיים ללא תשלום, בנוסף למערך מגוון של חוגי העשרה לפי בחירתן (מוזיקה, מחול, אמנות, ציור, ספורט וכו') המתקיימים בשעות אחה"צ והערב בפנימייה, ומעשירות את נערות האולפנה בתוכן רוחני וערכי. הקשר בין צוות בית הספר לתלמידות הוא אישי, אינטימי ומשפחתי, כאשר חלק נכבד מצוות הפנימייה (כולל ראשת האולפנה) מתגורר יחד עם משפחתו בתוך מתחם הפנימייה, ופנוי בכל שעות היום לעזור ולסייע בכל פנייה או בעיה. צוות המורים מלווה באופן אישי ופרטני כל תלמידה ותלמידה, ומתאים עבורה את מסלול הלימודים המיטבי עבורה. לדוגמא, אחת התלמידות זכתה למסלול לימודים של חמש יחידות מתמטיקה שנבנה במיוחד עבורה (למרות שאינו קיים באולפנה), ועבור תלמידה אחרת גובש מסלול לימודים מיוחד לבגרות בספרדית,  ודוגמאות רבות נוספות. 
האולפנה מקיימת מגוון רחב של פעילויות למען הקהילה. אחד הפרויקטים החברתיים המרתקים באולפנה הוא תכנון והדפסת צעצועים בתלת ממד, עבור גני ילדים מיוחדים. במסגרת הפרויקט, תלמידות מצטיינות כיתה ט באולפנה מתכננות ומדפיסות צעצועים בתלת ממד, המותאמים באופן אישי עבור כל ילד וילד מגני הילדים בסביבה, עבור ילדים עם צרכים מיוחדים. לאחר שהתלמידות רוכשות במהלך הלימודים את הידע התיאורטי והמעשי הדרוש בהדפסת תלת ממד,  הן נפגשות באופן פרטני עם כל אחד מהילדים, משחקות ומדברות אתו במשך מספר שעות, ומאתרות את קשייו וצרכיו הייחודיים, כדי לתכנן ולהדפיס עבורו צעצוע שיקדם אותו בצורה המיטבית מבחינה התפתחותית וקוגניטיבית. פרויקט חברתי נוסף של המגמה למחול ותנועה, העתיד לצאת לדרך, כולל סדנאות וחוגי מחול אותם מעבירות תלמידות המגמה עבור ילדי גני הילדים וכיתות א-ב שבסביבת האולפנה. בנוסף מקיימת האולפנה חלוקה קבועה של מזון לנזקקים על ידי תלמידות בית הספר, הפנינג 'עם הפנים לקהילה', מבצע שקל (הקש בדלת למשפחות נזקקות), פרויקט 'גברת עם סלים' (עזרה לנשים מבוגרות לסחוב את סלי השוק), התנדבות קבועה של תלמידות האולפנה במתנ"סים, בתי אבות, גני ילדים ובתי ספר לחינוך מיוחד שבסביבה, ופעילויות קהילתיות רבות נוספות. 

הקשר עם בוגרות האולפנה לדורותיה הוא חזק ואינטנסיבי, וכולל בין השאר מפגש בוגרות שנתי, וליווי בכל הצמתים החשובים בחייהן גם לאחר עזיבתן, כמו הכוונה לקראת שירות משמעותי, הכוונה ללימודי תעודה או לימודים אקדמאיים, סיוע במציאת תעסוקה וליווי בדרך להקמת בית. צוות האולפנה שותף לכל האירועים המרכזיים בחייהן של הבוגרות והן ממשיכות להתייעץ ולבקר גם לאחר שסיימו את מסגרת לימודיהן באולפנה. האולפנה מחזיקה בסיפורי הצלחה רבים של בוגרות שהשתלבו באופן מרשים בשוק העבודה ובאקדמיה. 

"עבורי, אולפנת רעות היא קודם כל משפחה – בית חם, אוהב ותומך, הקשוב לצרכיה, יכולותיה וחלומותיה של כל נערה, ומעניק לה באופן אישי ופרטני את כל הסיוע והעזרה, שייקחו אותה בנחישות לעבר ההצלחה", אומרת שושנה סלומון, ראשת האולפנה מזה 25 שנה. "אנו חדורים בתחושת שליחות ומסירות להפוך כל נערה לאישה ערכית, עצמאית ומצליחה, ולהאיר (עם א' ו-ע'...) את הכוחות האדירים והכישורים הייחודיים הטמונים בכל אחת ואחת מתלמידותינו, מתוך אמונה גדולה בהן ובכישוריהן. כולנו באולפנה - תלמידות בית הספר והפנימייה, גוף ונשמה אחת, כי כולנו משפחה אחת. גם כשתלמידותינו פורשות כנפיים, אנו ממשיכים ללוות אותן לאורך כל הדרך, בכל הצמתים החשובים בחייהן, כי משפחה זה לכל החיים".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.