header 2

יום חמישי, 30 ביוני 2016

אחד מכל חמישה יחלה בסרטן העור במהלך חייו


נתונים מדאיגים אלו שהתפרסמו במחקר מטעם משרד הבריאות האמריקאי והאקדמיה האמריקאית לדרמטולוגיה, מובילים למסע הסברה נרחב גם בארה"ב, במטרה לחזק את המודעות לנזקי השמש ולפעולות בהן יש לנקוט בכדי למנוע סרטן עור. אחת המסכנות המרכזיות במחקר – קרמים להגנה מהשמש אינם מספיקים, ושימוש בבד חוסם קרינה הינו קו ההגנה העיקרי והמומלץ על העור.

Alternate Text
​מחקרים שהתפרסמו בשנים האחרונות, כולל הכרזה גורפת של מנהל התרופות והמזון האמריקאי (FDA), הוכיחו שהקרמים להגנה מהשמש אמנם מפחיתים משמעותית את הישרפות העור, אך רב הקרמים (כולל אלה בעלי מקדם הגנה גבוה של 35) אינם חוסמים את הקרינה האולטרה-סגולית מסוג UVA שהיא האחראית להתפתחות מלנומה (סרטן העור הנפוץ ביותר). מאחר ואנשים המשתמשים בקרמים אלה חושבים שהם מוגנים, הם מרשים לעצמם להיחשף שעות רבות לשמש וכך, בעקיפין, הקרמים להגנה גורמים למעשה לעליה במספר מקרי סרטן העור. מחקרים אלו זכו לחיזוק נוסף בדמות המחקר של משרד הבריאות האמריקאי והאקדמיה האמריקאית לדרמטולוגיה, ויחד מצביעים על כך ששימוש בבד חוסם קרינה הינו קו ההגנה העיקרי והמומלץ על העור.

 UVAהן קרני שמש באורכי גל של 400 - 320 ננומטר (ביליונית המטר) החודרות עמוק יותר לעור מאשר קרני UVB, והאחראיות העיקריות לקמטים ולהזדקנות  מוקדמת של העור. מחקרים שנערכו לאחרונה מראים, שקרינת ה-UVA מחריפה את ההשפעה המסרטנת של קרינת UVB ועלולה לגרום באופן ישיר לסרטני עור, כולל מלנומה.

בשנים האחרונות הולכת ומתחזקת המגמה בעולם וגם בישראל של שימוש בבגדים העשויים בדים חוסמי קרינה. בישראל, אושר ע"י מכון התקנים הישראלי תקן ישראלי (ת"י  5299) כתקן הקובע לקביעת שיעור מקדם ההגנה מקרינה על סגולית של בדים, בגדים ופריטי לבוש אישיים אחרים הנלבשים קרוב לגוף ומגנים מהשמש. התקן הישראלי זהה לתקן האוסטרלי / ניו זילנדי  AZ/NZS 4399:1996.. בדיקת דרגת הגנת הבדים מפני קרינה מתבצעת במעבדה מיוחדת, והבד מקבל את דרגת ההגנה רק לאחר שנחשף 8 פעמים לקרינה.

מקדם ההגנה לגבי בגדים נקרא  UPF- Ultra Violet Protective Factor, ודרגת ההגנה הגבוהה ביותר נקראת +UPF50,נתון זה מבטיח כי הבד  חוסם יותר מ % 98 מקרני השמש המסוכנות לעור, ובדים שונים נבדלים אלו מאלו בדרגת החסימה שהם מעניקים מקרני UVA ו-UVB. לשם השוואה, דרגת ההגנה של חולצת טריקו יבשה  מקבילה רק ל-UPF15,וכאשר חולצת הטריקו רטובה, דרגת ההגנה שלה יורדת  ל-UPF8 בלבד. בדים המדורגים כבעלי הגנה + 50 UPF שומרים על דרגת ההגנה המרבית שלהם גם כאשר הם רטובים.

איך ניתן למנוע את סרטן העור? היעזרו בכללי "חכם בשמש" של האגודה למלחמה בסרטן - שהו בשמש בשעות הבטוחות (עד 10:00 בבוקר או לאחר 17:00 אחה"צ) ושהו בצל במהלך שעות היום. דאגו לכיסוי הזרועות והרגליים בעזרת בד חוסם קרינה, במיוחד בזמן הבילוי בים ובבריכה, מרחו קרם הגנה על אזורי הגוף שנותרו גלויים, והרכיבו  משקפי שמש מסננות קרינה. 

חנכו את ילדכם לשהות בצל, להשתמש בכובע, בביגוד חוסם קרינה ובקרם הגנה  בצורה יומיומית. תנו דוגמא אישית והשתמשו בהם גם אתם. מירחו קרם הגנה 30 דקות לפני היציאה לשמש ושוב שכבה נדיבה עם החשיפה לשמש. מומלץ לאבחן נקודות חן אצל רופא עור. 

למה כובע? אנשים נוטים להישרף באזורי הראש והפנים יותר מכל מקום אחר בגופם. הדרך הטובה ביותר להימנע מכוויות בפנים  ובעורף היא לחבוש כובע  עם מצחייה, שוליים רחבים ותוספת בד אחורית, כך שגם צדי הצוואר, האוזניים והעורף מוגנים מנזקי הקרינה. 

שמשות המכונית אינן מונעות מקרינת UV לפגוע בעורכם – בנוסף, האגודה למלחמה בסרטן ממליצה לאנשים הנמצאים זמן רב במכוניתם להשתמש באמצעי הגנה על עורם, כגון: לבישת שרוולון או חולצה בעלת שרוולים ארוכים, הרכבת משקפי שמש, ומריחת מסנן קרינה על גבי כל חלק עור חשוף. שימוש באמצעי ההגנה שהוזכרו יבטיח את הגנת הנוסעים ברכב בעת השהיה בו וגם לאחר היציאה ממנו. אין לסמוך על כך שקרינת השמש תיחסם באמצעות שמשות המכונית ולא תפגע בעור גופכם.

ואחרון חביב, עשו מעשים טובים עבור הכדור שלנו, שיקטינו את זיהום האוויר. מחזור  והפחתה בצריכת האנרגיה יאטו את תהליך ההתחממות הגלובלי של כדור הארץ ויועילו לשיקום שכבת האוזון.

בחברת סאן וואי ניתן למצוא מגוון מוצרים המגנים מפני החשיפה לשמש.


ניתן לרכוש את המוצרים בחנויות SunWay בנמל תל אביב, בהוד השרון (המסגר 7), באילת ובאתר החברה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.