header 2

יום שלישי, 7 ביוני 2016

"ארכיטקסט" 5 כתב העת של ביה"ס לארכיטקטורה באוניברסיטת אריאל:‏

גיליון נושאי: חזית(façade) עורכים דר' ארכ' עדנה לנגנטל, ארכ' יצחק אלחדיף
בית הספר לארכיטקטורה באוניברסיטת אריאל מוציא לאור אחת לשנה את כתב העת 'ארכיטקסט'. כתב-עת דו לשוני לארכיטקטורה (עברית/ אנגלית) המופץ בארץ ובחו"ל. זהו כתב עת אקדמי שפיט היחיד היוצא ביוזמת בית ספר לארכיטקטורה בישראל. בכל גיליון כשישה מאמרי מקור וכן פרויקטי גמר נבחרים של  תלמידי ביה"ס. יוזמת בית הספר לארכיטקטורה באוניברסיטת אריאל להוצאת כתב העת התגבשה מתוך צורך אמיתי להרחיב את הדיון התיאורטי והאקדמי, כחלק בלתי נפרד מהעשייה הארכיטקטונית, על ידי יצירת במה 'חיה' לעשייה ולדיאלוג של ציבור כותבים מתוך בית הספר ומחוצה לו. זוהי פלטפורמה בה מועלים הקשרים מורכבים הדנים במרחב הציבורי והתרבותי, המקומי והגלובלי, מהווה הזדמנות לכותבים להביא לידי ביטוי את מחשבותיהם ומחקריהם הניסיוניים בארכיטקטורה  הן בתיאוריה והן במעשה. הקוראים מוזמנים להצטרף לשיח אודות האדריכלות.
גיליון זה דן בחזית שהיא הבט של הבניין אשר בו זמנית מסתכל אל ונראה מהרחוב. כאלמנט ארכיטקטוני היא בונה באופן דו ערכי מחשבות פילוסופיות ואמנותיות. היא לפעמים מופיעה כבעלת קשר או כחסרת קשר לקונסטרוקציה הפנימית של המבנה. היא יכולה להדגיש את העיקרון השימושי של הבניין, לדוגמא בניני ממשל ובניני מסחר, או לתפקד כפני שטח המכסים על תוכן פנימי כמו חזיתות של מבני מגורים בשכונות היסטוריות. בזמנים עכשוויים היא בעיקר מופיעה כשקופה (transparent), "בלתי נראית" כמו חזיתות רבות של מבנים בערים הגדולות.
כמטפורה, האמביוולנטיות הצומחת  ממושג זה מרחיבה ופותחת אספקטים רבים המצביעים על היחס שלנו בעולם. בדיוק כמו שהחזית חושפת ומכסה את עומק הבניין מאחוריה היא גם מורה על הפניה שלנו לכיוונים שונים, החושפים והמסתירים את רגשותינו כוונותינו ואופיינו. המטרה היא לחקור את היבטיה השונים של החזית, חשיבותה, מיקומה ואופן בנייתה ולדון בשאלות כגון: האם השינוי הוא אוניברסאלי או דוגמה לאנתרופוצנטריות. האם המבנים השונים של החזיתות מגבילים או מסייעים על ביטוי או גיבוש זהות? הביטים אחרים של הדיון יכולים להתחשב: במרחב הפרטי והציבורי במאפייניה של החזית, היחס בין הפסאדה (חזית) והפָּנִים האנושיות, ובין הפוליטי והאתי כפי שהם מופיעים בחזית.
קנת ס. בלומר דן בחזית האדריכלית כפי שהיא נתפסת באופן מסורתי כפניו הפומביות של הבניין-  שנועדה להביע ערכים וצפיות ציבוריים ותרבותיים. הוא בוחן זאת דרך פרמטרים כגון: קישוטיות, תזמור ורציפות.
בריאן אירווין דן בתופעת החזית כתופעה המופיעה בזמן ובמרחב  בקו הרקיע של העיר ניו יורק.
דניז באלקי ואצ'אליה אלמר בוחנות את החזיתות כמסך  עליו מופיעים דיוקנאות כחיזוק לקישוטיות העירונית.
סופר ליאורה ביגון, לוס ביקמנס ואלן סינו, דנים מחדש אודות הפסדה של שוק הקרמל בדקר בירת סנגל, ככזו החושפת מסורת תלת שכבתית.
אודי מנדלסון,  בוחן את מושג החזית בביתן הגרמני של מיס ואן דר רוהה בברצלונה.
כבכל גיליון, מוצגים גם שלושה פרויקטי גמר של בוגרי ביה"ס. מי שכיהן כראש ביה"ס פרופ' בני לוי מציין שנושאי הפרויקטים נבחרו עצמאית ע"י הסטודנטים, במסגרת הדרישה הכללית להתבוננות על המרחב הפיזי והתרבותי של ה"בית" בו אנו חיים, ולתגובה רעיונית ותכנונית לקריאת הכיוון: "עם הפנים לים". במסגרת זו שולי סרסיק-פיטוסי מתמקדת בהתבדלות והמובלעות של הרובע הארמני בירושלים. מנחם שיינין מנסה לגלות דרך בעלת משמעות המחברת את העיר החדשה לזו העתיקה המגיעה עד בריכת חזקיהו. ועודד לויתן מתמקד בהיבט הפוליכרומטי של כפר שלם בתל אביב וכיצד ניתן גם לאפיין וזכור אך גם לעבות את הקיים.
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.