header 2

יום שלישי, 6 ביוני 2017

תכנון ללא גבולות: האם נהר הירדן "יודע" שחלקו שייך למדינת ישראל וחלקו לירדן?

מושב ארכיטקטורה בכנס מו"פ  ב 15.06 באוניברסיטת אריאל:
תכנון ללא גבולות: האם נהר הירדן "יודע" שחלקו שייך למדינת ישראל וחלקו לירדן?
הצורך בתכנון סביבתי ביו"ש הוא הכרח לטובת הישראלים והפלסטינים גם יחד והוא אינו קשור לתמיכה או התנגדות להתיישבות – הוא אינטרס של כולם כי האדמה, האוויר והמים אינם מכירים בגבולות שבני האדם קבעו

מושב ארכיטקטורה בנושא תכנון סביבתי ביו"ש, יתקיים באולם לקס בניין השער בין 14.00-18.30.
התכנון הסביבתי הלקוי מהווה את אחת הסיבות המרכזיות למשבר הסביבתי ביו"ש, משבר שאינו מכיר בגבולות ומשפיע על ישראלים ופלסטינים כאחד. בשל לחצים גיאוגרפים ופוליטיים נדחק ביו"ש הצורך בתכנון ובשמירת הסביבה. בכנס, ידונו מומחים שונים בצורך לצמצם את הפער בין הגישות התכנוניות הנהוגות משני צדי הקו הירוק ומה ניתן לעשות כדי  לשפר המצב הסביבתי ביו"ש לטובת כל המתגוררים בה כך שיבוא לידי ביטוי בכל פתרון עתידי אפשרי.
"אתה יכול לתמוך בהתיישבות ביהודה ושומרון או להתנגד לה, מסביר פרופ' אדריכל גלעד דובשני ראש בית הספר לארכיטקטורה באוני' אריאל, התכנון חייב להיות ללא גבולות. זיהום האוויר, מי הקולחין, מי השתייה, התחבורה והטבע ביהודה ושומרון אינם מזהים גבולות והם זקוקים לתכנון כדי שרמת החיים תעלה עבור כלל התושבים החיים במרחב. וזאת לפני וללא קשר לפתרונות הפוליטיים, כי תכנון התשתיות בתחומים הללו אינו מכיר בגבולות שבני האדם קבעו. יש צורך דחוף בתכנון פיזי ואדריכלי למניעת זיהום אויר, לעצירת הרס של הטבע באזור, לטיפול במי הביוב של התושבים, לקבוע הסדרים בנושא חלוקת המים וכל אלה לטובת שיפור התנאים בהם חיים התושבים הערבים והיהודים גם יחד.
"לב ליבו של הדיון בכנס הנוכחי הוא העיסוק בג ב ו ל ו ת, מדגיש האדריכל ישראל גודוביץ, תכנית תמ"א 35 אושרה בממשלה בראשות אריאל שרון, בנובמבר 2005 ולפיה גבולותיה הרשמיים של ישראל מותירים מחוצה לה את כל חבל יו"ש, רצועת עזה ובקעת הירדן, על כל המשתמע מכך. ההשלכות של גבולות אלה שאושרו פה אחד בכנסת, מהווים אסון סביבתי, משום שאינם מביאים בחשבון אילוצים טופוגרפיים, גיאוגרפיים, אקלימיים ודמוגרפיים. האם הירדן "יודע" שחלקו שייך לישראל וחלקו לירדן? האם מורדות הרי אפריים יכולים לעצור את מי הנגר, הביוב או השיטפונות בגבול הפוליטי? והאוכלוסייה היא המפסידה העיקרית של חוסר התכנון. כך אנו פוגעים ביכולת ליצור יחסי שכנות ובקיום הוגן של שכנינו".
במסגרת הכנס, יוענק פרס גודוביץ בשנית לסטודנט מצטיין בתחום חקר ארץ ישראל, העבודות הזוכות תהיינה זמינות לחוקרים, סטודנטים ולקהל הרחב באתר האוניברסיטה בקישור הבא: http://www.ariel.ac.il/architecture/architext הכנס נעשה בשת"פ בין ביה"ס לארכיטקטורה באוני' אריאל, איגודי הערים יו"ש, החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים, המרכז הביו אזורי, וביה"ס שדה כפר עציון, כדי להביא לשינוי ולשיפור המצב התכנוני ביו"ש בכל הנוגע לאיכות הסביבה. ביה"ס לארכיטקטורה מעוניין להיות גוף משפיע על סביבתו ובשל מיקומו באריאל חרט על דגלו את נושא התכנון המקומי והירוק.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.