header 2

יום שני, 23 באוקטובר 2017

פרופ' רוב קרייר מהאדריכלים הבולטים של האורבניזם החדש והאדריכלות הקלאסית החדשה

ביקור של פרופ' אדריכל רוב קרייר בישראל בביה"ס לארכיטקטורה באוני' אריאל
פרופ' רוב קרייר מהאדריכלים הבולטים של האורבניזם החדש והאדריכלות הקלאסית החדשה
הרצאתו תעסוק בדרך בה יש לתכנן ולבנות ערים כיום
יום ה'  02/11/2017 בשעה 14:00 באודיטוריום ראאב בניין 53 קומה 2

ביקורו של פרופ' אדר' רוב קרייר מברלין, מתקיים במסגרת מפגשים שבועיים ופעילויות הפתוחות לקהל הרחב ללא תשלום, אשר מקיים ביה"ס לארכיטקטורה בימי ה' בצהרים. קרייר יציג את עשרת עקרונות הארכיטקטורה, שיושמו מאז החל האדם לתכנן את בנייניו גם באופן רציונאלי וגם כאשר ראה באדריכלות תוצר אסתטי, דהיינו, לתת למבנה צורה שהיא מעבר להיבט הפונקציונאלי. מדובר בעקרונות כמו: פונקציה בנייה וצורה, המימד האסתטי, גיאומטריה, קנה מידה, העיר כמכלול, היסטוריה, אחריותו של הארכיטקט ועוד.
רוב קרייר יליד לוקסמבורג הינו פסל, אדריכל, מעצב אורבאני ותיאורטיקן. שימש כפרופ' לארכיטקטורה באוני' הטכנולוגית בווינה, אוסטריה ובאוני' ייל בארה"ב. אחיו הבוגר הוא האדריכל עמית - ליאון קרייר. שניהם מייצגים ידועים של האורבניזם החדש והאדריכלות הקלאסית החדשה. קרייר פרץ לתודעה הבינלאומית ב- 1975 לאור התיאוריות שפרסם בנושאי תכנון ערים, לפיהן דרש לחזור לערכי העיר המסורתית תוך חשיבה עכשווית, תיאוריות המשפיעות ביותר מאז ועד היום על אדריכלים בעולם כולו.
קרייר יעביר מרתון תכנון וסדנת אומן: "קונטקסטואליזם בארכיטקטורה", שיכלול הרצאות אורח, דיון בין מרצים וסטודנטים ומרתון תכנוני. התכנון הינו ניסיון לרכז מאמץ קבוצתי במהלכו הסטודנטים יעבדו בצוותים כאשר המטרה הינה לאפשר לסטודנטים להעז, לחדש, ליצור. המרתון התכנוני יהיה בנושא "עיר עם...."  "
אנו רגילים לחשוב שהיסטוריה עוסקת בהשתנות של האדם או של האדמה. פרנן ברודל  בספרו הים התיכון מתייחס להיסטוריה בכלל ולים התיכון בסביבתנו בפרט בשלוש אספקלריות שונות- זמן ארוך: גיאולוגיה ואדמה- גבולות, הרי געש, הרים, מדבר. הזמן האחר: המשתנה במחזוריות של מאות או עשרות שנים, תרבויות קדומות כמו המצרים, הפיניקים, היוונים, הנוצרים, המוסלמים ומשפיע על הדמוגרפיה, על דפוסיי יצור וצריכה, מלחמות, משברים פוליטיים, מחזורי מגיפות ורעב, רעיונות ואסכולות אמנותיות. והזמן הקצר: זה המתרחש ברמת השנה, החודש, היום והשעה – אירועים פוליטיים, אירועים צבאיים וכו'.
שאלת התכנון  העולה מנושא זה היא – מהו הקונטקסט- ההקשר- בבואנו להתייחס לעיר.  למשל: עיר עם ים, עיר עם מדבר, עיר עם הרים, עיר עם נחל, עיר עם חומה, עיר עם זיכרון, עיר עם צבא, עיר עם קדושה, עיר עם\בלי מכונית, עיר רציונלית/לא רציונלית, עיר שקופה, עיר הפוכה, ....עיר עם קונספציה.
כפי שמציין ראש בית הספר פרופ' גלעד דובשני " ביקורו של אדריכל רוב קרייר בביה"ס לארכיטקטורה באוני' אריאל הינו זכות גדולה. אדריכל קרייר הינו אחד האדריכלים החשובים ביותר בסצנה הבין לאומית בהשפעתו על תכנון עירוני, יחודו בכך שחיפש את מקורות ההשראה בעיר המסורתית, כדי לפרוץ דרכים חדשות שונות מהתכנון המודרניסטי. בכך החזיר למרכז הבמה את מרקם הרחוב והכיכר שנעלמו בסביבות המגורים המוכרות לנו כל כך.  כחלק של המארג העירוני הביא כמו כן לחידוש רב באפיונו של הבלוק העירוני. גישתו וספריו השפיעו רבות על אדריכלים בכל העולם, ויש להם חשיבות מיוחדת לנו בישראל, מקום שהתכנון המודרני הביא להרדדת המרחב העירוני של ערינו. לא כל יום מגיע אדריכל בעל חשיבות כזו לביקור, המפגש הבלתי אמצעי עמו מהווה השראה לכלל הסטודנטים והמרצים של בית הספר".

סדר יום:
יום ד'  1.11.2017   חדר סמינרים
11:00-11:30- הצגת הסימפוזיון וכיתת האמן - ראש בית הספר לארכיטקטורה, פרופ' גלעד דובשני, מורים וסטודנטים. מפגש עם קבוצות הסטודנטים המשתתפים במרתון ומסירת ההנחיות למרתון התכנוני. 
11:30-13:00 עבודה עצמאית של צוותי הסטודנטים.
13:00-14:00- הפסקת צהרים
14:00-17:00- הנחיית עבודת צוותי המרתון התכנוני - עם מנחים מסגל בית הספר לארכיטקטורה ידונו וינחו את צוותי המרתון.
17:00- עד למחרת– עבודה מרתונית של הסטודנטים.

יום ה'  2.11.2017  חדר סמינרים\ אודיטוריום ראאב
12:00-13:30- הגשת התחרות ע"י ארבעת הצוותים. פאנל דיון בראשותו של פרופ' רוב קרייר.
14:00-15:30- הרצאת אורח: פרופ' אדריכל רוב קרייר- "יסודות הארכיטקטורה" (אודיטוריום ראאב)
15:30-16:00- הענקת תעודות למשתתפי המרתון, פרס לצוות הזוכה בתחרות ודברי סיכום של ראש ביה"ס לארכיטקטורה פרופ' גלעד דובשני.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.