header 2

יום רביעי, 27 במאי 2020

חנה רוצקי – "כיף בין כוכבים" ו"הרפתקה בג'ונגל" – ללמוד מתמטיקה דרך משחק

ברוב שנות ילדותה חנה רוצקי לא אהבה את שיעורי החשבון וכמו רבים מבני גילה היא הביעה חשש מהתמודדות עם מספרים. בשלב מאוחר יותר במסגרת התנדבותה לשירות לאומי כמורה חיילת החלה לפתח שיטה ללימוד חוויתי של המתמטיקה, המצליחה לחבר בין מיצגים חזותיים לערכים ספרתיים. בשיחה עם נתנאל סמריק, מייסד בית ההוצאה לאור "קונטנטו נאו" היא מספרת על הרעיון מאחורי השיטה וחווית השימוש של התלמידים שכבר התנסו והתאהבו במתמטיקה, מספרים וחשיבה לוגית.

שלום לחנה רוצקי, יזמת, חובבת מתמטיקה ומפתחת משחקי חשיבה, את מגיעה אלינו היישר מקריית ארבע, ומציעה שני משחקים חווייתיים שמהווים חלופה לשיטת הלימוד הרווחת, ספרי לי על הרגע המשמעותי והמרגש ביותר בשנות פיתוח המשחק?
אין ספק שזהו הרגע "שפגשתי" את המשחקים לראשונה ביום שבו משאית פרקה את שני המשטחים לצד בניין המגורים שלי. שם ביום בהיר אחד, החלום הפך למציאות, למוצר מוחשי, שהולך לשמח ילדים רבים ולהשפיע לחיוב כבר בגיל צעיר על החשיבה הלוגית, האסטרטגית והיכולת לבצע פעולות מתמטיות פשוטות בהנאה וללא חט. הרגע הזה הרגיש ממש כמו לידה. בעיני רוחי ראיתי כיצד אנשים מתאהבים במשחק ולומדים מתמטיקה באמצעות כלים.
ספרי לי על המשחק החוויתי, "בין כוכבים" שעל שמו פתחת את ערוץ הפייסבוק שלך?
https://www.youtube.com/watch?v=ki6thvxyqFk&feature=youtu.be
"כיף בין כוכבים" הוא משחק חוויתי, המשלב בין מושגים מדעיים באסטרונומיה לחישובים מתמטיים פשוטים ורווחים, היופי של המשחק בא לידי ביטוי בדרך שבה המשתתפים יוצאים "למסע" בין כוכבים, באמצעות חישובים מתמטיים קלילים וחווייתיים. ההנגשה החזותית של המשחק תורמת להעצמת ההנאה והחוויה ממנו. המשחק מכיל ארבעה לוחות של מערכת השמש, הוראות הפעלה, אסימונים, ו- 108 קלפי משחק מעניינים מעצימים ומעניקים השראה
כמו ?
הנה דוגמה לקלף אחד מתוך המשחק- כאשר כדור הארץ ברשותך אתה יכול להמריא.
מהי מטרת המשחקים מלבד לימוד בסיסי של פעולות מתמטיות פשוטות?
המטרה המרכזית של המשחק היא לפתח חשיבה מתמטית ולעזור לילד ליהנות מלימודי החשבון בבית הספר ובכל מקום בו הוא פוגש מספרים.
לאילו גילאים מתאימים המשחקים?
המשחקים פותחו לבני 8 ומעלה, אך בהחלט יכולים להתאים גם לגילאים צעירים יותר כל עוד הילד מביע התעניינות. הם מתאימים מאוד גם כפעילות העשרתית למפגש חוויתי בין דורי של ההורים, הסבים האחים הקטנים והגדולים כאחד. (2-4 משתתפים)
"כיף בין כוכבים" הוא משחק מכוכב אחר, שמאפשר לילדים ליהנות מחישובים פשוטים סביב עולם התוכן של האסטרונומיה ספרי לי על המשחק השני שפיתחת "הרפתקה בג'ונגל?
הרפתקה בג'ונגל הוא משחק המלמד את רוב החומר של כיתות א-ב'. במשחק ניתן לשחק באופן עצמאי ובנוסף הוא מועבר במסגרת סדנה (קבוצתית במרחב מוחשי או במרחב דיגיטלי) כמו במשחק "כיף בין כוכבים" הוא מבוסס על לוחות, אסימונים וקלפי חידות מתמטיות פשוטות, המסייעות לחבר את השחקנים ולא משנה מה הוא גילם- אל עולם המתמטיקה.
תני לי דוגמה לתרגיל מתוך המשחק?
הנה דוגמה לתרגיל חילוק. במשפחת קופים היו אמא, אבא ושישה קופים, הם אכלו 16 בננות לארוחת בוקר- שווה בשווה, כמה אכל כל אחד.
כיצד פותרים :
  1. סופרים את סך הקופים, אמא + אבא+ שישה קופים= 8 קופים
  2. שנית, מניחים את הקופים על השולחן
  3. יש 16 בננות.
  4. 16 בננות על השולחן
  5. מחלקים לקופים
שיטה שגם ילדי הגן יוכלו להבין, המתמטיקה הופכת להרפתקה חזותית ומשחקית, פשוטה וקלה המתאימה לכולם. במשחק הזה לומדים את כל החומר הלימודי לכיתות א' ו ב' ב 45 דקות בלבד. חיבור – חיבור בטור וחיבור פשוט יותר מעבר לעשרת, חיבור אופקי והכל בליווי תמונות ואיורים. חיסור- אופקי, אנכי וחילוק- בליווי סיפורים, כאשר כל חיה מייצג ערף מספרי. המשחק אף מפתח זיכרון ומלמד מיומנויות נוספות כמו מדידה ועבודה עם סרגל.
חנה, היום את מפתחת את העסק באופן עצמאי, תני לי דוגמה לסגירת מעגל שחווית לאחרונה?
אין ספק, שאני חשה סיפוק אדיר בכל עת שאני פוגשת ילדים שנחשפו למשחק ומבקשים לשחק בו שוב ושוב. מבחינתי, אהבת המתמטיקה בקרב הדור הצעיר, שהוא דור העתיד- היא הניצחון הגדול. ילדים משוועים למשחק, לחוויית חינוך אחרת, חזותית יותר, מחוברת לעולם הפנימי שלהם, ואני מאמינה שהמשחק מעניק להם את החוויה הזאת.
חנה רוצקי משווקת את משחקיה ומעבירה סדנאות מקוונות ופרונטליות ליחידים וקבוצות. אנשים שמתאהבים במשחק, בתשוקה ובברק בעיניים יוכלו לקבוע פגישות זום וליצור קשר דרך עמוד הפייסבוק : כיף בין כוכבים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.