header 2

יום שני, 15 בינואר 2018

בתנאי הבצורת הצפויים - מחקר שיכול להועיל לחקלאים

לאור החשש לבצורת
מחקר חדש באוניברסיטת אריאל שיכול להועיל לחקלאים:
חיסכון בעלויות השקיה, שיפור מהירות נביטת זרעים על ידי שיטה זולה, פשוטה וידידותית לסביבה
מחקר זה מפחית שימוש בחומרי הדברה, מקצר זמן נביטה וכן משפר את אחידות ואחוזי הנביטה וחוסך בעלויות השקיה
רוב הגידולים החקלאיים בעולם תלויים באספקת זרעים איכותיים לצורך גידולם והצלחתם.
מטרתו של המחקר הנעשה במעבדות של פרופסור אדוארד בורמשנקו וד"ר אלישיב דרורי באוניברסיטת אריאל הינה לשפר את אחוז הנביטה של סוגי זרעים שונים ולשמר אותו לאורך זמן. הטיפול נעשה על ידי פלזמה, שזהו גז מיונן אשר מכיל בתוכו חלקיקים טעונים חשמלית חופשיים (כאלקטרונים, פרוטונים ויונים חופשיים). שיטה זו הינה ידידותית לסביבה ולמשתמש, זולה ופשוטה לעבודה. הפלזמה המופעלת על הזרע גורמת לשינוי תכונות שטח הפנים שלו, ולהגברת היכולת של הזרע לספוג מים. בדרך זו, מים חודרים לזרע הנובט מהר יותר. כתוצאה מכך, זרעים רבים יותר נובטים ובאופן מהיר יותר.
"במעבדתנו הצלחנו לשפר את אחוז הנביטה, מסביר פרופ' בורמשנקו מרצה במחלקה להנדסה כימית באוני' אריאל, וכן את הקינטיקה (מהירות) של הנביטה, בקבוצות גידול שונות: ירקות (עגבנייה ופלפל) וגידולי שדה (אספסת ותלתן) וכן בתנאי סביבה שונים: עקת יובש (בצורת), לחות מוגברת, טמפרטורות גבוהות ונמוכות. ביססנו את משכי הזמן ועוצמות הפלזמה האופטימליים הנדרשים לשיפור הנביטה של קבוצות זרעים שונות.
כמו כן במחקר נמצא כי יש ביכולתנו לטפל בפלזמה וכך להגביר את נביטת הזרעים במצבי בצורת (עקת מים – הצמאה). זרעים שטופלו בפלזמה הצליחו לנבוט גם כאשר מצע הגידול הכיל מעט מים, בניגוד לזרעים שלא טופלו בפלזמה. שיטה זו עשויה לאפשר בעתיד בטחון רב יותר בנביטת זרעים בשטחי גידול  המתבססים על מי גשמים, בהם לעיתים רבות קיימת סכנה של נביטה חלקית בלבד של הזרעים עקב מיעוט מים זמינים".
בתנאי הגידול הטבעיים (חממה) לא נמצא שינוי במורפולוגיה ופנולוגיה של הצמחים והפירות שצמחו מזרעים לאחר הטיפול בהשוואה לפרחים ופירות שצמחו מזרעים ללא טיפול .
בשיתוף פעולה עם חברת זרעים צרפתית הושגו תוצאות מרשימות של שיפור נביטת זרעי אספסת בתנאי יובש סביבתיים.
בסופו של דבר ניתן לומר כי הפיתוח שהושג במסגרת מחקר זה:
1.     מייתר את השימוש בחלק מחומרי ההדברה
2.     מקצר זמן נביטה
3.     משפר את אחידות נביטה
4.     משפר את אחוזי הנביטה – אם היום המדד לאצוות ייצור זרעים מסחרית הוא 85%, הטיפול בפלזמה הראה שניתן לקחת אצוות ייצור מתחת לרף ולהעלות אותן מעל לרף
5.      יעילות בתנאי עקת מים – כלומר חוסך בעלויות השקיה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.