header 2

יום ראשון, 5 באוגוסט 2018

הקלטת חשפה: נציג 'הפניקס' קורא הצהרת בריאות בקצב רצחני - מבלי לאפשר למבוטחת להבין או להשיב.


תושבת אשדוד הופתעה לגלות, כי חברת הביטוח 'הפניקס', דחתה את  תביעתה לממש את ביטוח המשכנתא של אמה שנפטרה. לטענת החברה, האם הסתירה את מצבה הבריאותי הרעוע בעת שהצטרפה לביטוח, ורק מסיבה זו התקבלה אליו מלכתחילה.

בצר לה, פנתה הבת לעוה"ד דוד פייל, אשר הגיש בשמה תביעה לביהמ"ש השלום בתל-אביב - נגד חברת 'הפניקס' - במסגרתה ביקש לקבל לידיו את הקלטת השיחה בה התבקשה הקשישה לתת הצהרת בריאות. הוא נדהם מתוכן הקלטת השיחה שנשלחה אליו.

בהקלטה נשמע סוכן הביטוח כשהוא משוחח עם בתה של הקשישה,  וזאת לאחר שהובהר לו שהאם דוברת רוסית בלבד. אך לא הייתה זו שיחה רגילה. בהקלטה נשמע הסוכן כשהוא מקריא לבת את כל סעיפי הצהרת הבריאות במהירות מסחררת - תוך שהוא מפרט עשרות סעיפים שונים על מחלות אפשריות – מבלי לחכות להסבריה ולתשובותיה. לבסוף חתם הסוכן בעצמו בשם האם על התצהיר  - שעל פיו היא כביכול בריאה לחלוטין.

עו"ד פייל טוען כי בתה של המבוטחת לא הייתה מוסמכת לענות בשם אימה, ואין ספק שלא הבינה את שטף המילים המתפרץ של הסוכן ואת מצבה הבריאותי של אמה.

לדברי עוה"ד פייל, דחיית תביעות על רקע אי גילוי מידע בשאלונים רפואיים, הפך לעניין שכיח בקרב חברות הביטוח, שנסמכות לעיתים על חוסר ההבנה של מבוטחים. התופעה הביאה אף את המפקחת על הביטוח במשרד האוצר, גב' דורית סלינגר, להוציא חוזר לפני שנים אחדות ובו עקרונות מנחים לעריכת השאלונים בפשטות ובבהירות. בין היתר הושם בחוזר דגש על התאמת השאלון לשפתו של המבוטח.

"לא רק שהשאלון לא הותאם לשפת האם, מי שהקריא אותו בקצב רצחני לבתה של המבוטחת וחתם עליו, הוא סוכן הביטוח בעצמו", טוען עו"ד פייל בתביעתו שחברת הביטוח תממש את הפוליסה של האם.  

בנקים כידוע מחייבים נוטלי משכנתאות לעשות ביטוח חיים כדי להבטיח את החזר ההלוואה במקרה מוות של אחד הלווים. חברות הביטוח שמוכרות את הפוליסות לביטוחי חיים, דורשות מהמבוטחים למלא הצהרת בריאות ארוכה שמפרטת את מצבם הרפואי. בהתאם לאותה הצהרה הן יכולות לקבוע את גובה הפרמיה החודשית ואף לדחות את קבלתו של אדם לביטוח. מבוטחים שאינם מגלים את כלל הפרטים הרפואיים שלהם ברגע הצטרפותם לביטוח, חושפים את עצמם לדחייה עתידית של תביעתם על רקע אי גילוי מידע. אך מה קורה במצב בו מישהו אחר מקריא, ממלא וחותם במקומכם על הצהרת הבריאות שלכם מכיוון שאינכם דוברים עברית?

 אם ובתה נטלו משכנתא מהבנק בשנת 2014, ובמסגרתה רכשו לשתיהן ביטוח חיים בחברת הפניקס. כעבור שנתיים נפטרה האם ובתה פנתה לחברת הפניקס כדי לממש את ביטוח החיים. חברת הביטוח שבדקה את תיקה של המנוחה בקופת החולים דחתה את בקשתה. לטענת הפניקס האם סבלה ממספר בעיות רפואיות טרם הצטרפותה לביטוח, אך לא חשפה אותן בפני סוכן הביטוח שהחתים אותה.  

חברת הפינקס טענה במכתב הסירוב כי האם היא זו שמילאה את הצהרת הבריאות וענתה בשלילה לשאלות שנוגעות למצבה הבריאותי. לדברי נציגי חברת הביטוח, אילו הצהירה האם על המידע הרפואי המלא שלה, הפניקס הייתה בוחרת לדחות את קבלתה לביטוח.

בצר לה, פנתה הבת לעו"ד דוד פייל כדי לברר את זכויותיה מול חברת הביטוח. במסגרת גילוי מסמכים, ביקש עו"ד פייל מחברת הפניקס את הקלטת השיחה שבה הוחתמה הקשישה על הצהרת הבריאות, ונדהם לגלות מה התרחש באותה שיחת טלפון מוזרה. מתברר שהליך החיתום על הצהרת הבריאות נעשה בכלל מול בתה של הקשישה, מכיוון שהאם דוברת רוסית ואיננה מבינה עברית. נציג חברת הביטוח לא שאל כל שאלה ולא קיבל כל תשובה במהלך התשאול, אלא הקריא את סעיפי ההצהרה בקצב מסחרר מבלי לאפשר לבת להבין או לענות על השאלות.

לדברי עו"ד פייל, ההקלטה מוכיחה כי הבת לא הייתה קשובה כלל לנאמר, ונמצאה באותם רגעים עם בתה התינוקת שנשמעת בהקלטה בוכה לפרקים. לדבריו, הבת האזינה לסוכן הביטוח ממלמל את כלל סעיפי הצהרת הבריאות הארוכה בחיפזון בלתי נתפס ובקצב מסחרר, מבלי שהוא עוצר לרגע על מנת לקבל את תשובתה.  עשרות הסעיפים בהצהרה כוללים כידוע בליל של שאלות על נטילת תרופות, מחלות שונות ועוד. הבת שכמעט שלא הגיבה לכל אורך התשאול, שמעה את הסוכן מכריז בתום ההקראה "אוקיי, הכל לא... הכל לא ברוך השם". בתגובה לכך היא ענתה לו רק במילים "לא, לא לא, ברוך השם, הכל בסדר".

עו"ד פייל אומר כי בתה של המבוטחת לא הייתה מוסמכת לענות בשם אימה, ואין ספק שלא הבינה את שטף המילים של הסוכן ואת מצבה הבריאותי של אמה. יתרה מכך, החתימה על ההצהרה נעשתה בכלל ע"י סוכן הביטוח שחתם בהדפסת שם האם באזור המסומן לחתימה.

התביעה, אותה הגיש עוה"ד פייל נגד חברת הפניקס, נדונה בימים אלה בביהמ"ש השלום בתל-אביב.

משרד עו"ד דוד פייל ושות' http://www.df-law.co.il מתמחה ברשלנות רפואית, נזקי גוף ובתביעות מול חברות ביטוח ומוסדות רפואיים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.