header 2

יום שלישי, 13 בדצמבר 2016

האמן חנוך פיבן יוביל קמפיין (מלווה בסקר) לחיזוק השיח הדמוקרטי בישראל - לרגל שבוע זכויות האדם

במסגרת 
​ ​
 
שבוע זכויות האדם, יזמו שתיל והאגודה לזכויות  
צבעוני במיוחד, 
הכולל 
 
6 כרזות צבעוניות ודו משמעיות שיצר 
​האמן ​
 חנוך פיבן
, המובילות קמפיין לחיזוק השיח הדמוקרטי בישראל.

לצד הקמפיין עומד סקר עם נתונים מדאיגים, שתומכים בצורך הרב בחיזוק השיח הדמוקרטי. 
​ 
ישראל זה בית? תלוי את מי שואלים!
 
קמפיין חדש, בשיתוף האמן חנוך פיבן,
נועד להעלות את סוגיית חופש הביטוי 
כמהותית לדמוקרטיה

הקמפיין עולה לצד סקר המציג נתונים מדאיגים:
·        75% ציינו כי לא קיימת פתיחות ונכונות לשמוע עמדות פוליטיות שונות ומגוונות
·        45% מהמשיבים ציינו כי השיח הפוליטי בישראל הנו אלים

 
ישראל זה בית? תלוי את מי שואלים! קמפיין חדש, בשיתוף האמן חנוך פיבן, נועד להעלות את סוגיית חופש הביטוי כמהותית לדמוקרטיה. הקמפיין עולה לצד סקר המציג נתונים מדאיגים על השיח הפוליטי האלים והמתלהם בחברה הישראלית וחוסר הסובלנות כלפי דעות, שאינן עולות בקנה אחד עם הדעה הרווחת. הסקר מגלה כי קבוצות רבות מרגישות שאין להן מקום בסדר היום הציבורי, שקולן אינו נשמע, ושהן שקופות עבור חלקים גדולים בחברה הישראלית בכלל ועבור מקבלי ההחלטות בפרט.
 
הקמפיין
תחת הסלוגן 'ישראל בית לכל הדעות', שואפים יוזמי הקמפיין - שתיל והאגודה לזכויות האזרח יחד עם שורת ארגונים אזרחיים - לחזק את השיח הדמוקרטי בישראל, תוך הדגשת חופש הביטוי כערך מהותי וחשוב.
 
במרכז הקמפיין עומדות 6 כרזות, העוסקות בהיבטים שונים של הדמוקרטיה בישראל ובחופש הביטוי. 
 
לדברי עו"ד טלי ניר, מנהלת המחלקה הציבורית באגודה לזכויות האזרח: "המשחקיו∙ת של הכרזות מאפשרת להנגיש את הנושא בדרך קלילה, ואפילו משעשעת. כמו כל יצירת אומנות, אנשים רואים בכל אחת מהן דברים שונים ונותנים להן פרשנויות מגוונות. מה שחשוב מבחינתנו זה שהן מעוררות שיח, ומאפשרות לאנשים להסתכל על הנושא מחדש, מעבר לתבניות הקבועות ולסיסמאות הנדושות". מאותה סיבה הכרזות נטרליות, ואינן כוללות קרדיטים או לוגואים, על מנת לאפשר שימוש חופשי מצד פרטים וארגונים, כראות עיניהם.
 
המסרים העומדים מאחורי הכרזות:
1.     "יש הרבה דרכים להיות ישראלים" – הכרזה מתייחסת לכך שיש מקום למגוון הזהויות ויש המון דרכים להיות ישראלי, אין תבנית אחת, אלא ערב רב של פרטים שיוצרים את השלם.
2.     "יש לך חלק בבית" – הכרזה מתייחסת לחשיבותם של כל אחד מהחלקים בחברה כמהותיים ליצירת הבית של כולנו ולחשיבות המגוון החברתי.
3.     "בלי כל התווים אין מנצחים" – הכרזה מתייחסת לחופש הביטוי. יש מקום לכל הקולות והחסרה של קולות מסוימים פוגעת ביכולת שלנו כחברה להצליח.
4.     "תרגיש חופשי לבקר" – הכרזה מתייחסת לחשיבות של הזכות למתוח ביקורת, ועל חשיבותה של מעורבות הציבור בביקורת על מוסדות השלטון בדמוקרטיה.
5.     "יש לנו רשות לבלום" – הכרזה מתייחסת לרשות השופטת ולבית המשפט העליון כמוסדות חיוניים ליצירת איזונים ובלמים במדינה דמוקרטית.
6.     "לא רואים עין בעין ועדיין…" - הכרזה מתייחסת לחילוקי הדעות כבסיס לדיאלוג שמצמיח ומעשיר את כולנו. השונות כדבר מהותי לבניין חברה מתוקנת.
 
הסקר
הקמפיין לווה בסקר אינטרנטי, שנערך ע"י מכון פאנלס מחקר, בקרב במחקר השתתפו 300 משיבים יהודים בגילאי 18 ומעלה ו-104 משיבים ערבים בגילאי 18 ומעלה, אשר מהווים מדגם מייצג של אוכלוסיית ישראל הבוגרת. מהסקר עולה כי קבוצות רבות בחברה הישראלית מרגישות שאין להן מקום בסדר היום, שקולן לא נשמע, ושהן שקופות עבור חלקים גדולים בחברה הישראלית בכלל ועבור מקבלי החלטות בפרט.
 
למרות שרובם של המשיבים (84%) מאמינים כי דמות הישראלי כוללת מגוון רחב של קהלים, עדות ותרבויות - זאת בהשוואה ל- 7% בלבד אשר מאמינים כי דמות הישראלי היא ברורה ומוגדרת ומאופיינת באנשים בעלי דעות וזהויות דומות -  בסקר עלו ממצאים הפוכים ומדאיגים ביחס לשיח הפוליטי ולאווירה הציבורית בחברה הישראלית: 45% (כמעט חצי!) מהמשיבים ציינו כי השיח הפוליטי בישראל הנו אלים. 75% ציינו כי לא קיימת מידה רבה של פתיחות ונכונות לשמוע עמדות פוליטיות שונות ומגוונות. 
 
ביחס לתחושת השייכות לחברה הישראלית: 77% מהמשיבים ציינו כי הם מרגישים חלק מהחברה הישראלית במידה רבה.  במגזר הערבי 43% מהמשיבים ציינו כי הם מרגישים חלק מהחברה הישראלית במידה רבה. נשים (71%) – בהשוואה לגברים (83%) - הביעו הסכמה נמוכה יותר עבור תחושת חלק מהחברה הישראלית. תוצאות מדאיגות מאוד נרשמו ביחס לקבוצת גילאי 18-30 שהביעו תחושת שייכות נמוכה (62%) יותר לחברה הישראלית.
 
החלק המעודד בסקר היו אחוזי ההסכמה הגבוהים ביחס לזכות לבקר את השלטון (78%) ולהגנה על סמכויות הרשות השופטת (78%). המשיבים ציינו כי מסכימים עימם במידה רבה, כאשר הממוצע הנו 4.1 בסולם 1-5. 
 
יחד עם זאת, בקרב נשים (73%) בהשוואה לגברים (83%) נמצאה הסכמה נמוכה יותר עבור הזכות לבקר את השלטון; בקרב גילאי 18-30 נמצאה הסכמה נמוכה יותר (65%) לגבי הזכות לבקר את השלטון; ובקרב ערבים נמצאה הסכמה נמוכה עוד יותר (58%) לגבי חשיבות הזכות לבקר את השלטון ולהגן על סמכויות הרשות השופטת. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.