header 2

יום רביעי, 27 ביוני 2018

החזן נתנאל הרשטיק בהופעת בכורה בבית האופרה בלונדון ביצירה שהלחינה נעמה זיסר לזכרו של אביה מוטי זיסר ז"ל.


האופרה המלכותית בלונדון בשילוב עם בית הספר הגבוה למוזיקה "גילדהול" מציגים לראשונה בתולדות האופרה: חזנות!



בפעם הראשונה בתולדות האופרה, כתבה נעמה זיסר ביצירתה ׳ממזר׳ תפקיד לחזן שישלב פרקי חזנות ותפילה. זו תהיה הופעת הבכורה של החזן נתנאל הרשטיק מבית הכנסת היוקרתי בהמפטון, ניו יורק, באופרה המלכותית של לונדון.



נתנאל הרשטיק מספר: ״דייויד, הדמות שאותה אני מגלם ביצירה, מייצג את הקשר של הקהילה שלו עם בורא עולם, הוא שליח הציבור הנאמן שלהם. התפקיד בא לי טבעי מאד, שכן זה בדיוק מה שאני אמור לעשות בקהילה שלי בניו יורק. שם, אני לא מגלם תפקיד, לא ׳מופיע׳, רק עוצם את עיני ומתפלל בעד הקהילה שלי ובעד כלל ישראל והעולם. מרגש להיות הראשון מעל אחת מבימות האופרה החשובות בעולם, להביא את נעימות ונוסח התפילה לקהל הרחב״.

"תמיד חשבתי שיהיה מעניין לכתוב מוזיקה אופראית המשלבת מודוסים יהודיים אבל זה נשאר בגדר מחשבה, שעזבתי בצד לזמן מתאים“ מספרת נעמה זיסר. רחל זיסר, כותבת העלילה, מספרת: ״נעמה, אחותי, העלתה רעיון לכתוב אופרה שתשלב חזנות, דבר שטרם בוצע בעבר. החזנות, בשונה ממוזיקה נוצרית, מעולם לא מצאה את דרכה לבתי האופרה ונעמה החליטה שהגיע הזמן להציע אותה לקהל הרחב״.                                                                                             הופעת הבכורה התקיימה ביום חמישי שעבר, כל הכרטיסים לשלוש ההופעות נמכרו (סולד אאוט).

הסיפור מתרחש בברוקלין ב1977, ליל האחד ביולי, שבו אירעה הפסקת החשמל המפורסמת בניו יורק. לכן גם שולבו באופרה וידאו ארט ואפקטים קוליים של רחובות ניו יורק ואפילו קטעי חדשות מאותו לילה, מעין פסקול שמלווה את היצירה.

במעטה החשיכה, יואל, בחור חסידי שעומד להתחתן למחרת, יוצא מביתו בדרכו לטבול במקווה. אחוז חששות וחוסר וודאות הוא מאבד את דרכו, מותקף על ידי בריונים ובא לעזרתו אדם זר. הזר, שמרגיש ליואל קצת מוכר, מבקש מיואל בתמורה לעזרתו לשוב הביתה ולהתייצב מתחת לחופה. יואל חושד בזר המסתורי שיודע עליו יותר מדי פרטים ובפרט שהוא עומד להתחתן. השאלות הללו יובילו אותו לחשוף שהזר היה נשוי לאמו לפני המלחמה ולמעשה מעמיד את יואל כממזר, אותו בן לאשה נשואה שנאפה ללא ידיעתה, האסור בחיתון.





עיתוני בריטניה מהללים:

The Guardian- “…Most striking of all, perhaps, is cantor Netanel Hershtik, from New York’s Hampton Synagogue, superb in his vocal control, and mesmerizing whenever he sings”.



The Times- “…There’s the spine of an interesting drama. Zisser and her librettists interweave their slight narrative with authentic cantorial pieces — Jewish prayers beautifully sung by Netanel Hershtik…Hershtik really cuts through.”



A Younger Theatre - “The incorporation of Jewish Cantorial (devotional) music alongside the contemporary classical undoubtedly works. The traditional Cantorial songs, sung by Cantor Netanel Hershtik of the Hampton Synagogue, New York, are among the most affecting moments in the opera. Their intimacy, otherworldliness and longing brilliantly sets the tone for a story based around folklore archetypes – the equivocating son.”



Independent - “The music becomes beautiful when the cantor (Netanel Hershtik) sings out with ringing grace – then the score becomes briefly anchored in tonality.



The Arts Desk- "the excellent tenor Netanel Hershtik, cantor of The Hampton Synagogue, New York…”

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.