header 2

יום ראשון, 10 ביוני 2018

התקדמות הרפואה הוטרינרית מותירה נפגעים לצד הדרך – בעלי חיות מחמד נדרשים לשלם עשרות אלפי שקלים. חלקם נוטשים את כלביהם.


הקידמה הרפואית לא פוסחת על הרפואה הווטרינרית. סקירות אולטרה סאונד, CT, MRI, ניתוחי מפרקים מסובכים, כימותרפיה, פיזיותרפיה, ייעוץ מומחים – כל אלה הן רק חלק מהבדיקות וההליכים הרפואיים, העולים לבעלי חיות מחמד בישראל עשרות אלפי שקלים.

דנה מרמת גן התבשרה כי כלבתה האהובה לקתה בסרטן. היא החליטה להיאבק על חייה, ובמשך שבעה חודשים טיפלה בה בכימותרפיה ביולוגית. עלות הטיפול – 20 אלף שקלים.
דנה: "השגתי לה ולי עוד 7 חודשים של בריאות ואושר. כשהתרופות הפסיקו לסייע, ושההוצאה כבר הייתה בלתי אפשרית – הפסקנו והיא נפטרה". לאחר מכן, לקה הדוברמן של דנה במחלה שגרמה לשיתוק בשתי רגליו. הבדיקות והטיפול עלו לה 10 אלפים שקלים נוספים.

כלבו של ערן לקה באלרגיה שגרמה לו לגרדת קשה ולפצעים בגפיו ובגופו. הכלב עבר בדיקות וטיפולים רבים שהסתכמו בלא פחות מ-40 אלף שקלים(!). הסוף טוב – הכלב החלים.

כלבה של ענבל לקה בציסטות שמקורן לא ברור. יום אשפוז בודד, שכלל הרדמה לצורך צילומי רנטגן בבית החולים בבית ברל עלה לה 3,500 שקלים.

אך לא כולם מוכנים לשאת את העלויות המאמירות.

אורנית מעמותת 'למען כלבים שבצל' מדווחת על עשרות חיות מחמד הננטשות בחדר הקבלה של הווטרינר, או על סף דלתו של הווטרינר הרשותי. הסיבה: הבעלים לא ציפו להוציא כספים כה רבים על טיפולים, ומעדיפים "להחליף" את חיית המחמד בחיה בריאה יותר.

לדבריה, החוק והפסיקה בישראל נמצאים בפיגור רב אחרי המערב, וככלל הם לא מייחסים אחריות של בעלי החיות לגורלן. לדבריה, כל אחד יכול לנטוש היום כלב או חתול, אפילו אם הם אלה שגרמו לפגיעה בהם – וזאת ללא עונש או קנס. "אפילו במקרי התעללות מתועדים משיתים בתי המשפט עונשים מגוחכים על העבריינים".

כך אימצה אורנית כלב רוח שנדרס ע"י בעליו ונזקק לניתוח מפרקים יקר. הכלב ננטש בקליניקה של הוטרינר לאחר שהתברר לבעליו כי הטיפול בו יעלה אלפי שקלים. כלב נוסף, מסוג קינג צ'ארלס קוואליר גזעי, נזקק לניתוח לב פתוח בחודשי חייו הראשונים, וננטש בקליניקה של וטרינר משנודע לבעליו כי הוא לעולם לא יהיה כלב בריא וייצוגי.

לדברי אורנית, העלויות העצומות של הבדיקות והטיפולים לא נובעים מרשעות של ווטרינרים. לדבריה, הרפואה המודרנית חדרה גם לתחום חיות המחמד – אבל חיות מחמד לא חברות בקופת חולים ואין להן ביטוח בריאות. הבדיקות והטיפולים המתוחכמים כרוכים בעלויות לא מבוטלות.

לדברי גלי, מנכ"לית 'חיותא' - פוליסת בריאות לחיות - פעם היו מרדימים בעלי חיים כי לא גילו מה מקור הסבל שלהם. היום, כאשר הרפואה כן מאפשרת גילוי וטיפול – בעלי חיות מחמד רבים, שלא הצטיידו מבעוד מועד בביטוח בריאות - מתלבטים אם להשקיע באהוביהם ההולכים על ארבע עשרות אלפי שקלים – על מנת להצילם, או לחסוך את הכספים – והדילמה הזו קשה מנשוא.

המקרה של אורנית מפתח תקווה מעיד גם על העלות הגבוהה שבעלי חיות מחמד נאלצים לספוג בעת טיפול רפואי, וגם על תופעה חדשה, בה ננטשות חיות מחמד לשמע אומדן ההוצאות הרפואיות הכרוכות בטיפול בהן.

אורנית, מעמותת "למען כלבים שבצל" היא בעלים גם של קינג צ'ארלס קוואליר גזעי, שהגיע אליה לאחר שננטש למעשה על ידי בעליו. בעל הכלב הגיע לווטרינר עם כלבו, שם התברר לו שלכלב יש מום בלב, ושהניתוח יעלה לו כ-15 אלף שקלים. הווטרינר הציע לבעלים לפנות לעמותה שבה אורנית חברה, אשר זוכה ממנו לטיפולים הזולים ב-30% מהעלויות לאדם מן השורה. לדברי אורנית, העמותה סיכמה עם בעלי הכלב שהיא תשלם את הניתוח, ושהבעלים יחזיר לה את הכספים בתשלומים. אבל לאחר הניתוח התברר לבעלים שהכלב עתיד לסבול מהקאות, והוא החליט שלא לקחתו מהקליניקה וגם לא לשלם על הניתוח. לדברי אורנית לא מדובר במקרה בודד, אלא בתופעה.

כך למשל, ארע לכלב רוח מסוג גריינהאוס, שנדרס ע"י בעליו. לדברי אורנית, בעלי הכלב הביאו אותו למרפאה, אך משהבינו את העלויות הגבוהות הכרוכות בטיפול בו – החליטו לנוטשו. הכלב עבר שני ניתוחי מפרקים ברגליים האחוריות שעלותם הכוללת הגיעה ל-15 אלף שקל. לאחר מכן נעשתה לו הידרותרפיה שגם עלותה לא נמוכה, טיפול בודד עולה לדברי אורנית 300 שקל – ולכן כלב עשוי לעבור טיפולי הידרותרפיה בעלות של  3,000-6,000 שקלים נוספים.

לדבריה, ווטרינרים רבים פועלים נמרצות על מנת להציל בעלי החיים, ולהקל על העלויות הכספיות הכרוכות בכך, בכך שהם באים לקראת עמותות ומעניקים להן הנחות משמעותיות – ובכך למעשה מאפשרים להציל הרבה מאד בעלי חיים שננטשים.

"החוק והפסיקה בישראל הם מאד לא מתקדמים, ומאפשרים לאנשים לנטוש את חיית המחמד שלהם בכל מצב – פשוט להביא אותה לווטרינר הרשותי ולהגיד לו שהם לא רוצים להמשיך ולגדל את הכלב – והכלב עובר לכלביה, ומשם הוא נתון לגורלו" אומרת אורנית. לדבריה, גם אם הבעלים הוא שגרם לנזק הבריאותי שממנו החיה צריכה להחלים – לא ישיתו עליו שום סנקציה, ואפילו יפטרו אותו מלשאת בעלויות הטיפול של החיה שנטש. "אפילו אנשים שתועדו מתעללים בחיות יוצאים בעונשים מאד קלים מבתי המשפט. זה פשוט לא מעניין את בתי המשפט. הם עסוקים בעניינים אחרים" אומרת אורנית.

ביטוח בריאות לבע"ח מפחית משמעותית מהעול הכלכלי הכבד של הטיפול

לדברי גלי, מנכ"לית  'חיותא' – רוב ההוצאות מהן  סבלו בעלי הכלבים בכתבה  – היו יכולות להיות מכוסות ע"י פוליסת ביטוח הבריאות החדשה 'חיותא' שהחלה להיות משווקת בישראל לאחרונה.

לדבריה, מדובר בביטוח בריאות לכל דבר, הדומה לביטוח פרטי לבני אדם הדואג לכיסוי בעתות משבר – אך מיועד אך ורק לחיות מחמד (לא מדובר עלמינוי ווטרינרי המכסה את הטיפולים השוטפים).  

פוליסת ביטוח 'חיותא' עברה את אישור משרד האוצר ובגיבוי חברת הביטוח "שומרה" (מקבוצת "מנורה"). את הפוליסה ניתן לרכוש לכל חיית מחמד מגיל חודשיים ועד גיל 8 שנים, ומרגע אישור הפוליסה, הביטוח תקף לחמש שנים.

בדומה לביטוחי בריאות לבני אדם, גם בחיותא, אם הבעלים ירצו לבטח חיה שכבר היו לה בעיות רפואיות, אותן בעיות יוחרגו מהביטוח – ויכוסו רק ההוצאות על בעיות בריאות שלא קשורות לעברו של הכלב או החתול.

ביטוח "חיותא" עובד עם כל המרפאות הווטרינריות בארץ ובשיתוף פעולה עם כל הווטרינרים המחזיקים ברישיון בישראל – ללא כל הגבלות או הסדרים. הוא מכסה מקרי חירום רבים כמו תאונות, מחלות, פציעות, ימי אשפוז, ניתוחים, טיפולי חירום, בדיקות דם, בדיקות מעבדה, בדיקות הדמיה, ביקורים בבתי חולים, התייעצות עם רופאים מומחים, מעקב וכיו"ב – אך אינו כולל טיפולים שבשגרה (כגון: חיסונים, עיקור/סירוס). כמו כן, לא כולל הביטוח כיסוי על טיפולים אסתטיים, מניעתיים או קוסמטיים.

לדברי גלי, במקרה שבו חלילה נזקק בעל החיים לטיפול רפואי - הכסף יחזור לבעליו תוך זמן קצר בניכוי השתתפות עצמית,. "כך מאפשרת חיותא לבעלי חיות מחמד להעניק להן את הטיפול הרפואי הטוב ביותר, מבלי להתחשב בשיקול כלכלי" אומרת גלי.

התשלום השנתי על הפוליסה עומד כיום על החל מ 720 ש"ח לחתול ומ 809 ש"ח לכלב , וניתן לקבל פרטים נוספים ולרוכשו בקישור הזה http://www.chayuta.com/


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.