header 2

יום שלישי, 6 בנובמבר 2018

"האוצר הפעיל סחיטה באיומים על החקלאים ותנובה" - כותבת היועהמ"ש של משרד החקלאות


ביקורת חריפה במשרד החקלאות על הסכם החלב: האוצר פעל בצורה כוחנית, בניגוד לחוק, תוך סחיטה באיומים של החקלאים ותנובה. 
 
היועצת המשפטית של משרד האוצר תוהה האם יש להסכם החלב שנחתם תוקף חוקי. 
 
חיזוק משמעותי לעמדת ועד הרפתנים מכיוון משרד החקלאות.
 
מסמך מטלטל אותו הוציאה תחת ידה היועצת המשפטית של משרד החקלאות, גב' אפרת אביאני – מתאר התנהלות ברוטאלית, שלא לומר שלומיאלית של שר האוצר משה כחלון ופקידי האוצר, סביב הרפורמה בשוק החלב - בניגוד לחוקים שחוקקה הכנסת – תוך התעלמות מכל הגורמים המקצועיים שאמורים לתכנן, ולנהל ולפקח על החקלאות בישראל.
 
במסגרת המסמך תוהה אביאני אם להסכם שנחתם בין התאחדות מגדלי בקר לאוצר יש בכלל תוקף חוקי.
 
אביאני הגדירה את התנהלות האוצר כ"עושק וניצול מצוקה של המגזר החקלאי, שנציגיו חשו שאין להם ברירה אלא לחתום על ההסכם". במכתב למשנה ליועמ"ש היא טוענת שההסכם גובש ללא התייעצות מספקת עם מועצת החלב וללא מעורבות של הייעוץ המשפטי של המשרדים.
 
במסמך בן 10 עמודים – מתארת אביאני כיצד השר   כחלון ופקידיו מנסים להשתלט הלכה ולמעשה על שוק החלב באמצעות ההסכם – וכיצד סעיפיו  של ההסכם בלתי ישימים, מנוגדים בניגוד חמור להחלטות הכנסת ולהמלצות הדרגים המקצועיים במשרד החקלאות. "מדובר בפגמים מהותיים שנפלו הן בשלבי ניהול המשא ומתן לגיבוש ההסכם, הן בהתנהלות נציגי המדינה בשעות שקדמו לחתימתו ובפעולות שבוצעו לאחריה, והן בהסדרים המהותיים הנכללים בו" קובעת אביאני.
 
"זהו מסמך המנתח במדוקדק את ההסכם ההרסני אליו דוחף האוצר את משק החלב" אומר היום עודד שוהם יו"ר ועד הפעולה של הרפתנים. "סוף כל סוף טענותינו מקבלות רוח גבית מהדרגים המקצועיים בממשלה – המתריעים מפני ההסכם הטרגי הזה". 
 
על פי המסמך - השתמש שר האוצר משה כחלון בסמכויותיו להורדת מכסים חד צדדית בשוק החלב - כאיום וכסחיטה כלפי המחלבות וכלפי החקלאים – ולמעשה כפה עליהם לחתום על הסכם הפוגע בהם קשות,  ואשר עתיד להרוס מן היסוד את התכנון בשוק החלב.
 
אביאני מוסיפה כי "אין כל ספק שהאיומים אכן השפיעו על נציגי החקלאים שנכחו בדיון ערב החתימה, אשר הודו בפה מלא שלא היו חותמים על ההסכם לולא האיום בהורדת המכסים וכי עשו זאת מפני ש"עדיף הסכם רע מאשר פתיחת מכסים".
 
כמו כן, מתארת אביאני, כיצד הוציאו השר כחלון ופקידיו את משרד החקלאות ומועצת החלב ממעגל ההתייעצות, ואף דרשו במפגיע מיו"ר מועצת החלב, כי תחתום על ההסכם אותו השיגו - מבלי לנהל דיון מקצועי בנושא.
 
המסמך חושף כיצד נחתם ההסכם לאחר שנוהל "דיון כוחני דומה מול נציגי חברת תנובה", שהגישה עתירה לבג"ץ נגד החלטת שר האוצר שלא לחתום על הצו המעלה את מחירי מוצרי החלב שבפיקוח, בניגוד להמלצת ועדת המחירים לפי חוק הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים.
 
"שווי הפעילות החקלאית של ענף החלב הישראלי מוערך בכ-3 מיליארד₪. מדובר בהסכם שיש לו משמעויות דרמטיות, חלקן בלתי הפיכות, על ענף זה. על אף חשיבותו הציבורית ומשמעויותיו הכלכליות העמוקות של ההסכם, הוא גובש ללא התייעצות מספקת עם מועצת החלב המופקדת על
ריכוז בעלי העניין בענף וללא מעורבות של הייעוץ המשפטי של המשרדים. בנוסף, ההסכמות שהובילו לחתימת ההסכם הושגו תוך הפעלת לחץ כבד ובלתי הוגן על נציגי החקלאים שהיו צד לו". 
ולתגובת הרפתנים: 
 
"בחודשים האחרונים נחשפתי לדרכים האלימות והדורסניות שבהן פועל האוצר בראשות כחלון" אומר יו"ר ועד הפעולה של הרפתנים עודד שוהם. "גיליתי כיצד האינטרס להעברת משאבים לתאגידי ענק גובר על הכל. כיצד פקידים ושרים דורסים בהחלטותיהם את עתידן של אלפי משפחות ושולחים אותן
כלאחר יד ללשכת התעסוקה. כיצד עסקנים פוליטיים בוחשים בוועדות השונות – חוברים 
למפלגתו של שר האוצר, וחותמים, בשם הרפתנים – על גזר דין המוות של עצמם. כל זאת 
תחת מסע תקשורתי מלא השמצות, ספינים ושקרים נגד החקלאים, והצגתו של שר האוצר כמי 
שלוחם ביוקר המחייה וברווחת הציבור. אני שמח שסוף כל סוף התנהלות המנגנון הדורסני 
הזה נחשפת – על ידי יועצת משפטית אחת אמיצה – וקורא לכנסת להקים ועדת חקירה סביב 
ההתנהלות של האוצר והעומד בראשו בהתערבותו בשוק החלב".
 
המסמך השלם מצורף להודעה זו, כמו גם הודעת העיתונות השלמה, ובה מובאות רבות מחוות הדעת של אביאני 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.