header 2

יום שבת, 4 באוגוסט 2018

וועד הרפתנים: ביטול מכסות החלב יעלה למדינה לכל הפחות 5 מיליארד שקלים

וועד הפעולה של הרפתנים: נתוני ראש הממשלה מופרכים. 
ביטול מכסות החלב יעלה למדינה לא 400 מיליון שקלים – אלא לכל הפחות –כ-5 מיליארד שקלים.
אתמול פורסם בתקשורת כי ראש הממשלה הביע סיפוק מהתפוצצות המו"מ בין המדינה לחקלאים על הפחתת מחיר המטרה בשוק החלב, וכי במשרד החקלאות צופים את ביטול מכסות החלב, ולמעשה הפסקת התכנון הממשלתי בשוק החלב.
על פי הודעות מטעם משרד החקלאות, 400 מיליוני שקלים שהובטחו לרפתנים התמוססו עם פיצוץ המשא ומתן. לדברי דביר גואטה, מוועד הפעולה של הרפתנים ובן למשפחת רפתנים שעוסקת בייצור חלב למעלה מ 50 שנים – מדובר שוב בספין שקרי.
המו"מ בין החקלאים והאוצר התפוצץ בגלל שהצעת משרד החקלאות לרפתנים הייתה מבזה – ומשמעותה – פשיטת רגל מאורגנת של כל בעלי הרפתות במדינה, סגירת ענף הרפת הישראלי, ענף המוביל בעולם בחדשנות וביעילות – והעברתו לידיים פרטיות של יבואנים מקורבים ותאגידי ענק.
מעולם לא הוצעו 400 מיליון שקלים לרפתנים. סכום זה הוצע לרפתנים כמענקי התייעלות – שיינתנו רק אם הרפתנים ישקיעו בעצמם בהגדלת הרפתות מיליוני שקלים וב"התייעלות" שתשחק עד דק את שכרם. היחידים במשק ששכר העבודה שלהם יורד כבר 20 שנים בעוד שכר העבודה של כל אחד אחר במדינה עולה בהתמדה.
לכאורה, פתיחת השוק לתחרות אמורה להוזיל את המחיר לצרכן, אך למעשה, מחירי החלב ומוצריו לצרכן רק צפויים לעלות ולרפד את כיסיהם של יבואנים אינטרסנטיים. להזכירכם - הפעם האחרונה שבה שחררה הממשלה את שוק החלב מפיקוח הסתיימה בהעלאה ממוצעת של כ-33% במחירי מוצרי החלב בעודמחיר המטרה לחקלאים באותה תקופה ירד ב-11%.
עשרות מדינות באירופה הפחיתו את המע"מ על מוצרי חלב, ואף איפסו אותו – על מנת להגן על החקלאים – וכדי להוזיל את יוקר המחיה. לדוגמא: ספרד 4%, לוקסמבורג 3%, מלטה 0%, אירלנד 0%, אנגליה 0%, הולנד 6%, גרמניה 7% ועוד..
לדברי גואטה, מכסות החלב הנן רכושו של הרפתן, אשר נרכשו בכסף רב לאורך שנים עליו נוספו השקעות עתק בשכלול הרפתות והתאמתן לתקנים מחמירים.
רק כדי לסבר את האוזן - כדי להקים תשתיות לרפת בת 100 פרות שתוכל לייצר מיליון ליטר חלב בשנה - נדרשים כשלושה מיליון שקלים זאת לא כולל מחיר המכסה.
כיום, בשוק מתוכנן נמכרת מכסת חלב שנתית במחיר של כ 3 שקלים לליטר. שווי מכסה של רפת המייצרת מיליון ליטרים בשנה עומדת על 3 מיליון שקלים לפחות.
כיום מיוצרים בארץ 1.6 מיליארד ליטר חלב. כך שהפיצוי רק עבור ביטול המכסות בשוק החלב יעמוד על לפחות 4.8 מיליארד שקלים. פיצויים עבור יתר ההשקעות אותן השקיעו הרפתנים לאורך השנים – יגיע לסכום דומה.
לדברי גואטה, אם המדינה תבקש לבטל את המכסות – ואם הדבר יעבור מבחן בג"ץ - הפיצוי הכספי הצפוי לרפתנים יעמוד על הרבה יותר מחמישה מיליארד שקלים. לדבריו, לא סתם משרד האוצר והחקלאות מפיצים עשרות ספינים בחודשים האחרונים סביב ענף החלב, במטרה להפחיד ולכופף את החקלאים ולזרות חול בעיני הציבור כאילו יוקר המחייה באשמתם. מדובר בשקר גס. רק לאחרונה ניסו במשרד האוצר והחקלאות מתווה דומה של ביטול התכנון בשוק הלולים – וחזרו בהם - ככל הנראה לנוכח ההשלכות העלויות הכבדות שהיו צפויות להם מביצוע המהלך. 
"למיטב ידיעתי אנחנו עדיין לא חיים בצפון קוריאה שבה המדינה יכולה לקחת את רכושם של אזרחיה כל אימת שבה לה" אומר גואטה. "מעבר לכך, בכל מבחן השוואתי עולמי - הרפתן הישראלי הוא היעיל ביותר והצנוע ביותר מבחינת שכר עבודה. רפתן ישראלי מרוויח 17 אגורות לליטר חלב - כאשר כל שאר העלויות נשלטות באופן מלא ומוחלט על ידי המדינה (שכר מינימום, פנסיית חובה, ארנונה, מסים, אגרות, מחירי המים והחשמל, ועוד).
אם הממשלה באמת מעוניינת להוריד את יוקר המחיה, מדוע אין היא מורה על הורדת המע"מ על מוצרי חלב כפי שהתחייבה לא פעם?
בישראל שיעור המע"מ הוא כפול מאירופה. עשרות מדינות באירופה הפחיתו את המע"מ על מוצרי חלב, ואף איפסו אותו – על מנת להגן על החקלאים – וכדי להוזיל את יוקר המחיה. לדוגמא: ספרד 4%, לוקסמבורג 3%, מלטה 0%, אירלנד 0%, אנגליה 0%, הולנד 6%, גרמניה 7% ועוד..
זה הזמן שראש הממשלה יקיים את הבטחתו מזמן מחאת הקוטג' - ויבטל את המע"מ על מוצרי המזון. הרפתנים לא יסכימו יותר להמשיך להיות שק החבטות של האוצר, שפקידיו מעוותים ומסלפים את המספרים - כדי שירצו פטרונים עלומים המושכים בחוטים. כל ניסיון למוטט את ענף החלב באופן בלתי חוקי וחד צדדי שגם אינו פועל לטובת הציבור ייענה בצורה תקיפה ביותר מצד הרפתנים. נגמרו הימים שבהם נאפשר פגיעה בזכויות הבסיסיות שלנו ללא מענה ותגובה. אנו מציעים לאוצר לחזור ולהעמיק בנתונים לפני שייגרמו למדינה ולאזרחיה נזקים בלתי הפיכים.
וועד הרפתנים היא קבוצה בת 40 בעלי רפתות במושבים מכל אזורי הארץ - אשר התאגדה לאחרונה על מנת להביא את זעקת הרפתנים לקדמת הבמה, ועל מנת לחשוף את הנתונים האמיתיים על שוק החלב, ועל הקשר בין הגורמים השונים בו ליוקר המחיה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.