header 2

יום שבת, 3 בנובמבר 2018

האם קיים צו מניעה לביצוע הסכם החלב? משפטנים על פסה"ד של ביהמ"ש בחיפה

כבוד השופט גדעון  גינת מבית המשפט המחוזי בחיפה הוציא אתמול (יום שישי) החלטה ובה הוא קובע דיון ל-3  בדצמבר, הן בבקשה לצו עיכוב ביצוע הסכם החלב, והן בתביעה אותה הגיש ועד הפעולה של  הרפתנים נגד התאחדות מגדלי בקר – על התנהלות לא חוקית – בחתימתה על הסכם החלב בשם  הרפתנים מהמושבים. 
 
לדברי עוה"ד  שירי מלכי, ממשרד עורכי הדין יניב גבע – אשר מייצגת את ועד הרפתנים – עצם קביעת  הדיון בסעדים הזמניים לעוד חודש מעתה – מאריכה את עיכוב הביצוע. לעמדתה זו מצטרפים  משפטנים בכירים נוספים. אך חרף כך, השופט לא ציין בהחלטתו אם הוא מאריך את צו העיכוב  או מבטל אותו. 
 
לדברי יו"ר ועד  הרפתנים עודד שוהם, "המשך עיכוב ביצוע ההסכם הוא הישג משמעותי ביותר לרפתנים,  ואם האוצר יעז להמשיך ולבצע מהלכים ליישום הסכם החלב השערורייתי שנחתם בינו לבין  התאחדות מגדלי בקר – ועד הרפתנים לא יהסס לתבוע אותו על ביזיון בית המשפט". 
 
צו העיכוב זמני  והתביעה נגד התאחדות מגדלי בקר על התנהלות לא חוקית, אותה הגיש ועד הרפתנים –  יידונו על פי החלטת השופט גינת בעוד 30 יום  במשותף.  
 
ועד הפעולה של  הרפתנים, שילש את גודלו לאחרונה, וכולל כבר 120 רפתנים (20% מכלל הרפתנים במושבים)  הועד הגיש ב-29 לאוקטובר בקשה לעיכוב ביצוע של הסכם החלב אותו יזם השר משה כחלון,  ועליו חתמו התאחדות מגדלי בקר (בשם הרפתנים מהקיבוצים ומהמושבים) ומשרד האוצר. 
 
הבקשה לעיכוב זמני  התקבלה ע"י כב' השופטת למלריך לטר מביהמ"ש המחוזי בחיפה, בשמשה כשופטת  תורנית. השופטת קבעה בהחלטתה כי אין מניעה להטיל את צו העיכוב על ביצוע ההסכם, עד  שזה יידון לעומק בפני שופט מן המניין, וקבעה את הדיון ל-31 באוקטובר.
 
הדיון נדחה  פעם נוספת לאתמול (1/1) והיום ניתנה החלטה בו – אשר דוחה את הדיון בו שוב – חודש  ימים קדימה. 
 
הסכם החלב כולל רפורמה חריפה במשק החלב, מפחית בצורה משמעותית את מחיר המטרה המשולם לרפתנים,מכריח אותם להשקיע כספים בהרחבת הרפתות, ופותח את המשק ליבוא מוצרי חלב. 
 
להסכם התנגדו הרפתנים  מהמושבים, ולדברי יו"ר ועד הפעולה, עודד שוהם – התקבל ההסכם לבסוף כמחטף, ובניגוד גמור לעמדתם של הרפתנים במושבים – שהם הנפגעים העיקריים  מההסכם. בעקבות כך  הגיש ועד הרפתנים תביעה נגד התאחדות מגדלי בקר. 
 
לדברי שוהם, תנובה  הסכימה למשוך את עתירתה נגד  הקפאת מחירי מוצרי החלב המפוקחים במקרה של חתימה על הסכם החלב, אך כעת  לא בטוח שתעשה זאת.  במקרה שכזה ייתכן והמדינה תיאלץ להשיב לעתירה בלוח זמנים  מאד צפוף.
המדינה כבר ביקשה מספר פעמים לדחות את מתן תשובתה, ולדברי שוהם, לא בטוח  אם הבג"ץ ייעתר הפעם לבקשת דחייה נוספת, אם מימוש הסכם החלב יעוכב עוד  ע"י בית המשפט.  
 
מדוע מתנגדים הרפתנים  להסכם?
לדברי שוהם, הסכם  העקרונות שנחתם בין התאחדות מגדלי בקר לבין האוצר הוא יום שחור לכלכלה ולחברה  בישראל. למעשה, ההסכם מחייב רפתן לייצר ליטר חלב במחיר הפסד (1.67 שקל לליטר). לדבריו, למעלה מ-80% מהרפתנים, אם לא יותר, ייאלצו לעזוב את הענף. היתר ישרדו בקושי רב.  
 
כתוצאה מכך עתיד ענף  החלב להיקלע למשבר ייצור קשה. המשבר יכה בכולם, אבל בראש ובראשונה בצרכנים. 70%  ממוצרי החלב בישראל חייבים חלב טרי שיכול להיות מיוצר רק בייצור מקומי, ולכן, כשיפרוץ המשבר, והוא יפרוץ בשנים הקרובות - מחירי מוצרי החלב יעלו, ויורגש מחסור  באספקה של מוצרים טריים.
 
אנו נלחמים כעת מלחמת מאסף נגד יישום ההסכם. בשבועות האחרונים  הצטרפו אלינו כבר כ-20% מהרפתנים במושבים, אנו מונים 120 משקים ועוד היד  נטויה.
 
ועד הרפתנים היא  קבוצה בת 120 בעלי רפתות במושבים מכל אזורי הארץ  - אשר התאגדה לאחרונה על  מנת להביא את זעקת הרפתנים  לקדמת הבמה, ועל מנת לחשוף את הנתונים האמיתיים על שוק החלב, ועל הקשר בין הגורמים השונים בו ליוקר המחיה.
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.