header 2

יום שלישי, 21 בנובמבר 2017

כתב עת לאדריכלות משוחרר משיקולים מסחריים - ארכיבלד

בית הספר לארכיטקטורה באוניברסיטת אריאל חונך כתב עת חדש:
ארכיבילד גליון 1 11.2017
כתב עת משוחרר משיקולים מסחריים שיציג אדריכלות כאמנות, כהגות וכרעיון המתממש במציאות
כתב העת ארכיבילד נערך על ידי אדריכלים למען אדריכלים וקהל שוחר אדריכלות כדי לשמש כבמה מרכזית להצגה ולדיון עכשווי ומשמעותי באדריכלות הישראלית

כתב העת החדש אדריכלות, אשר יהיה משוחרר משיקולים מסחריים ומן הצורך לרצות קהל חובב לייף סטייל, חופשי להראות אדריכלות ולדון בה כאמנות, כהגות וכרעיון המתממש בחומר, במציאות. וכל זאת בחסות אקדמית – בית הספר לארכיטקטורה באוניברסיטת אריאל, שבה לומדים, מלמדים, מתווכחים ומנסים ליצור יחד. יצירה שהיא דיון וסקיצה, ומבט על ארכיטקטורה – על החיים.
ארכיבילד עלה כצורך להנכיח את המבנים עצמם ולדון בהם מבחינה אקדמית ואסתטית. מן המפורסמות הוא, שבתחילת קריאת מאמר אדריכלים מעיינים  עיון מעמיק בתמונות. אנו זקוקים למבט – לטבילה החושית ביצירה האדריכלית. ארכיבילד נועד לספק את הצורך במבט, בלמידה מן הגירוי החושי, וליצור ממנו ניסוח ביקורתי שיפתֵח את הגירוי למסקנה, לרעיון – לפרויקט הבא.
ארכיבילד לפיכך ישאף להציג פרויקטים שביסודם רעיון המגיב לסביבה פיזית, אנושית או תרבותית, ושמימושם יוצר אמירה אסתטית מנומקת בצורה, בחומר, בחלל – ארכיטקטורה. 
אדריכלות, כמו החיים, מתקיימת במישורי הוויה שונים: ארכיטקטורה של מונומנטים, המאירים את ערכי החברה; ארכיטקטורה של מרקם – מבנים שיש להם תפקיד שולי בתפאורה הגדולה של העיר; וארכיטקטורה של פתרונות לצרכים אנושיים – שנחלצת לספק קורת גג לאחר חורבן.
ארכיבילד ידון בכל רובדי היצירה האדריכלית המרכיבה את סביבתינו.  נביט בארכיטקטורה פורצת גבולות, באדריכלות של פרט וחומר, ובניסיונות נועזים לשנות את העולם באמצעות מבנים וחללים.
ארכיבילד נערך על ידי אדריכלים למען אדריכלים וקהל שוחר אדריכלות, וישאף להציג עבודות בנויות כחלק מתהליך יצירה שתחילתו במילים ובסקיצות, המשכו בתוכניות, והתוצר הבנוי שבסופו.
הגיליון הראשון יעסוק במגורים: כיסוד לאדריכלות שתחילתה מחסה בסיסי וסופה במכלולים היוצרים ערים; מגורים כביטוי לאדם הבודד ולמבנים של משפחה וחברה; המגיבים למקום, לזמן או לרעיון.
העבודות מציגות גישות שונות ומגוונות: בלוק עירוני שלם בבילבאו בתכנונו של רוב קרייר, שמתמקד במרקם העירוני ובעיצוב החזית כגורם משפיע על דפוס המגורים;  בהשראת קרייר, מציג גלעד דובשני מבנה דירות מגורים בחולון המבקש להעניק משמעות לסביבת מבני שיכון אנונימיים; בר אוריין אדריכלים – יציגו מבנה מגורים בתל אביב מתוך בחינת היבטי תכנון בלוק עירוני מסורתי בעיר מודרניסטית; רמי גיל ושמואל גרוברמן, שהמציאו בשנות ה-80 וה-90 טיפולוגיות שהשפעותיהן ניכרות גם כיום, ידונו במקומיות ובמגורים מתוך פרספקטיבה של עשרות שנים – וזאת על רקע שני מבנים אייקוניים ביפו ובכרם התימנים בתל אביב;  רון פליישר יציג מתחם בתים צמודי קרקע בדימונה שמבקש ליצור מרקם עירוני צפוף המגיב לאקלים המדבר. סטיו אדריכלים יחזרו לקיבוץ "תמוז", קיבוץ עירוני בבית שמש שתכנונו משלב מבנה משפחתי גמיש בקהילה שיתופית בעיר;  ולבסוף – אמיר שלומון - בוגר טרי ביה"ס לאדריכלות באוני' אריאל יציג את פרוייקט הגמר שלו בנושא מגורים בצפיפות בעיר התחתית של חיפה.
הכוונה היא שהתוצרים האדריכליים יאפשרו התבוננות רחבה, ויהיו קריאת כיוון להמשך דרכו של כתב העת כבמה מרכזית להצגה ולדיון עכשוויים ומשמעותיים באדריכלות בישראל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.