header 2

יום ראשון, 31 בינואר 2016

על הצורך לשמור על איזון בין פיתוח יעיל ומהיר לבין פיקוח ארגוני / מנשה הרשטיק

בעידן החדשנות הטכנולוגית צריך לפעול יעיל ולפעול מהר, תוך שילוב בין חדשנות לבין שמירה על  אבטחת המידע ועמידה בתקני האיכות העלולים לעקב את תהליכי הפיתוח. חדשנות טכנולוגית וסדר פנימי בארגון – איך משלבים ביניהם?
 מנהלי IT מחפשים לא אחת איך לחדש ולפתח את מערכות המידע בחברה אך נתקלים בחומות הבירוקרטיה ומכשולי הרגולציה.  מתוסכלים הם  שואלים את עצמם "האם לא עדיף להתקדם ולפתח מוצרים טכנולוגים במקום 'לבזבז את כל היום על  נהלי איכות ובבירוקרטיה מיותרת?"
לצד חדשנות ולפיתוח טכנולוגי, חובה על גופי ה-IT בארגון לספק מענה לדרישות הרגולציה, הציות, אבטחת המידע, תקני האיכות וניהול הסיכונים. לצורך כך נדרשים מנגנונים ותהליכים העלולים להיתפס כבירוקרטיה מיותרת ומייגעת המוציאה את הרוח מהמפרשים...
 
הפיתוחים האדירים בעולם הסלולר מהווים דוגמא טובה לכך - חדשנות ויצירתיות טכנולוגית הנם שם המשחק בשוק זה, כמו גם הצורך האדיר בפיתוח אפליקציות חדשות. אך מנגד, פיתוחים אלו נחשבים יקרים לארגון, בעלי סיכונים בכול הנוגע לאבטחת מידע, ועקב קצבי הפיתוח המהירים, בעלי סיכונים בכול הנוגע לתקלות ופיתוחים חוזרים רבים. זוהי דוגמא לתחום בו נוצרים פעמים רבות קונפליקטים בין הצורך להוציא כמה שיותר מהר מוצר החוצה אל מול הקפדה על כללים ונהלים לצורך הפחתת הסיכונים. כדי לפתור את הקונפליקט נדרשת חשיבה שונה מצד מובילי הארגון. הדוגלת באיזון בין הרובד הביצועי (האחראי על יזמות וחדשנות וטכנולוגית) לרובד הניהולי (האחראי על בקרה ופיקוח) ובריסונם. אז איך עושים זאת משתמשים ב"טכנולוגיה אירגונית" העוזרת לגשר על הפערים ולשלב בין הצורך הטכנולוגי של החברה לאילוצים הארגוניים.
 
  • לפרוס באופן רחב ככל האפשר את ההשקעות בטכנולוגיות חדשות - אם נחזור לדוגמא מעולם הסלולר, השאיפה תהיה לפרוס את אימוץ הטכנולוגיה והאפליקציות הרלוונטיות על פני מספר שנים, תוך הסתכלות רחבה על המתרחש בשוק. בנוסף, להתמקד בפרויקט פיתוח מסוים, בלי להתפזר למספר פרויקטים במקביל.
  •  לגבש מתודולוגיות עבודה שאינן נצמדות רק לתפיסה אחת, אלא משלבות מספר תפיסות ומתודולוגיות. לדוגמא, פיתוח קלאסי ואיטי יחסית המבוסס על שלבי המוצר המוכרים (ייזום, אפיון, פיתוח, בדיקות, התקנה והרצה) בשילוב עם פיתוח בהתאם למתודולוגיות זריזות-  ,Agile Methodologiesשמטרתם לקצר תהליכים.
  • להימנע מאימוץ תפיסה או תקן באופן מוחלט וגורף – לכנס ולאחד תהליכי בקרה ככל הניתן, לעודד "קיצורי דרך" במידת הצורך ולשכלל את תהליכי הבקרה החיצוניים
  • לפתח את "אומנות" ההידברות בין גוף ה- IT לבין כלל הארגון, הכולל את ההנהלה הבכירה, הלקוחות הפנים ארגוניים, הספקים והרגולטורים.
במקביל לפיתוי לחדש ולהוביל טכנולוגית ישנם סיכונים לא מעטים באימוץ מהיר מידי של טכנולוגיות אלו, ללא מנגנוני הבקרה והפיקוח הראויים. יש לזכור, כי עבודה על פי דרישות הרגולציה יכולה להתקבל בברכה ואף להיות מוערכת ע"י גופי ה- IT, כל עוד "ההפרעה" למשימות הפיתוח הינה מינימאלית. ככל שתהיה עקיבות והתאמה בין מטרות ה- IT  למטרות כלל הארגון, כך נבטיח איזון וריסון בפעילות גוף ה- IT לאורך זמן.

 
 מנשה הרשטיק הוא יועץ המשלב ראייה טכנולוגית המשולבת בראייה ארגונית כוללת (תחום טכנולוגיה ארגונית), העומד בראש חברת 'מיתווים', המסייעת לחברות למנף את תחום טכנולוגית המידע, ובתוך כך לקדם את הארגון וביצועיו.
 
קרדיט : יח"צ 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.