header 2

יום שני, 1 באפריל 2019

מומחי מס: פרשיית שעוני היוקרה של הסלבס - שדה סבוך של עבירות פוטנציאליות – שהעונש בגינן עלול להגיע אף למאסר בפועל


היום התפרסמה בתקשורת פרשייה של הברחת שעוני יוקרה ומכירתם בין השאר לזמרים ידועים, ספורטאי צמרת ועוד.

בתקשורת פורסם כי חלק מהמעורבים נחקרו לא בגדר חשודים, אלא רק על מנת לחשוף את רשת ההברחות, ואחרים מקרב הידוענים אף נחשדים בהשתייכות אל רשת ההברחות.

לדברי רואת החשבון אירנה גלזקוב – רב הנסתר מהנגלה בפרסומים אודות הפרשייה, אך בתרחישים מסויימים אך מאד הגיוניים, המעורבים בה עלולים לעמוד מול חקירות מס קשות, ואישומים פליליים שיכולים אף להסתיים במאסר בפועל.

לדבריה, אחת השאלות החשובות היא האם הוצאו בעסקאות הללו קבלות וחשבוניות, והאם התשלום נעשה באשראי או במזומן. כמו כן, לדבריה, אם העיסקה דווחה כרכישת מוצר או שירות אחר ממה שנרכש בפועל – קיים חשד להפקה  של חשבוניות פיקטיביות – המהווה עבירה על חוקי המס וחוק  איסור הלבנת הון.

בין השאר עלולות להתגלות בפרשייה עבירה על חוק הגבלת השימוש במזומן החדש, בכל הנוגע לעסקאות שנערכו בשנת 2019.

על הסבך המשפטי והחשבונאי שנחשף בפרשה הנוכחית – בכתבה שלפניכם.

שאלה: ידוע כי שעוני יוקרה יכולים להגיע לערך של עשרות אלפי שקלים ואף יותר. מהי למעשה העבירה על חוקי המכס בה עלולים להיות מואשמים אותם אנשים שרכשו שעונים מוברחים?

רו"ח אירנה גלזקוב: אם ערכו של המוצר המיובא עולה על 200$, והיה ניסיון להעביר אותו דרך המסלול הירוק מבלי לדווח על כך, מדובר בעבירה פלילית לפי פקודת המכס. העבירה הפלילית יכולה להסתיים בקנס מנהלי ולא בהגשת כתב אישום אבל במישור האזרחי אותו אדם יידרש לשלם כפל מכס. אם מדובר בהברחה שיטתית בערכים גבוהים מאד של מאות אלפי שקלים, מתווסף לעבירה המנהלית גם סעיף פלילי של הברחה שעלול להסתיים באישום ובמאסר בפועל, וכן יכולים לחול  קנסות מאד גבוהים על העבריינים. מהפרסומים בתקשורת נרמז כי הידוענים עצמם לא הבריחו את השעונים, אלא רכשו אותם לאחר שחצו את הגבול לישראל. במקרה כזה האישום בגין הברחה מוטלים רק על אותם אנשים שהיו פעילים ברשת – ולא על רוכשי השעונים.

מה שכן חשוב עבור אותם הרוכשים, זה להבין שהם עלולים להיחקר על ידי רשויות המס בנוגע למקור הכסף ששימש אותם בעסקה.

האם ברכישת שעון מוברח שכזה מדובר בעבירת מס בלבד – או שיש לכך גם משמעויות פליליות? והאם אי ידיעה כי מדובר בסחורה מוברחת עשויה לעמוד לזכות הרוכש במקרים כאלה?

רו"ח אירנה גלזקוב: דווקא ברכישת סחורה מוברחת, אם זו בוצעה בתום לב וללא ידיעה, ומבלי שהרוכש ידרוש החזרי מע"מ  בגין הרכישה, אין פה לכארה עבירהפלילית .

במקרה כזה הרוכש אמור היה לבקש חשבונית מס על הקנייה או להיות בעל הגיון סביר ולהבין שהסכום שנדרש ממנו עבור המוצר נמוך משוויו האמיתי. מנגד, צפוי היה, אם מדובר בתום לב – שהוא יבקש אחריות על מוצר יקר שכזה.

במקרה זה על הרוכש לשכנע את הרשויות כי פעל בתום לב, וללא ידיעה שמדובר בסחורה מוברחת. אם יצליחו הרוכשים להוכיח כי פעלו בתום לב, ושאין להם שום קשר לנושא ההברחה ולא ידעו עליה, אזי - אין  אפשרות לייחס להם עבירות פליליות או עבירות מס.

האם ניתן להחרים את המוצר, כי הוא מוברח?

רו"ח אירנה גלזקוב: ניתן לדרוש ולחלט את המוצר המוברח – אבל מדובר בהליך שמצריך בירור משפטי – מפני שמדובר כפגיעה בצרכן הפרטי ששילם ממיטב כספו על המוצר. ולכן, אם תהיה דרישה לחילוט, הרוכשים יצטרכו להיעזר בעורך דין בנושא. במקרה ומדובר ברכישה בתום לב - הרוכש עשוי להפוך רק למי שימסור עדות נגד רשת ההברחה (מה שעל פי הפרסומים בתקשורת קרה בפועל).

אם העיסקה נעשתה במזומן – האם הייתה פה עבירה גם על חוק המזומן? אם כן מה העונשים בחוק על כך?

רו"ח אירנה גלזקוב: צריך לזכור כי מדובר שחוק המזומן נכנס לתוקף רק בינואר 2019, והוא אינו חל על עסקאות שנכרתו לפני תאריך זה. אם קיימות עסקאות שנערכו רק לאחרונה, בשלושת החודשים האחרונים – ואם הן בוצעו במזומן - הקנס יכול להגיע בהן עד 30% מגובה ההפרה. חשוב לזכור כי חוק המזומן קובע כי תשלום במזומן לא יעלה על סכום של 11,000 שקל אם מדובר בעסקה עם עוסק, ולא יעלה על 50000 שח אם מדובר בעסקה בין אנשים פרטיים,. כל עוד עסקאות המזומן הללו בצעו בתום לב ודווחו כחוק לעניין תשלומי המס, למרות שעברו על החוק להגבלת השימוש במזומן – הקנסות יוטלו על העסקים והאנשים שעשו אותן. אם העסקאות לא בוצעו בתום לב  - עלולות העסקאות הללו להיחשב להעלמת הכנסות בהתאם לחוקי המס הרגילים וגם  כמרמה  - ואז צפויים של עד 3 שנים מאסר בפועל. יצויין כי בתשעת החודשים הראשונים של 2019 החוק נמצא בהרצה, וכי בתקופה זו מי שיתפס עובר על החוק בפעם הראשונה- יקבל אזהרה בלבד.



אם העיסקה נעשתה באשראי – אך לא נרשם בה רכישת שעוני יוקרה – אלא עיסקה פיקטיבית – האם יש פה עבירה כלשהי? מה עונשה?

רו" אירנה גלזקוב: אם מדובר בעסקה ששולמה באשראי, ויצאה בגינה חשבונית מס וקבלה – אז מבחינת מס הכנסה המס שולם. אך אם יצאה בגין אותה עסקה חשבונית פיקטיבית – בה לא דובר על מכירת שעונים אלא על עסקה אחרת  - מצטרף לעיסקה אספקט פלילי כי מדובר בפועל בעסקה בדויה

אני בספק כי במקרה זה נעשו העסקאות באשראי או דווחו לרשויות המס  - כי המסים על שעונים שכאלה הם מאוד גבוהים, ובמקרה שכזה כבר היה משתלם לייבא את השעונים כחוק ולקזז את המסים בגובה העלות שלהם.

לפי מה שעולה מהפרסומים בתקשורת  - אותה רשת פרסמה כביכול פרסומים אודות עסקותיה דרך רשתות חברתיות. היות והמוצרים מאוד יקרים, מי שרוכש אותם חייב להחזיק יתרות מזומן מאד גדולות – דבר שפותח לו חזיתית שאלות נוספות מול רשויות המס.

צריך לזכור כי תשלום במזומן בסכומים כל כך גבוהים מעורר שאלות על מקור הכספים. במקרים כאלה רשות המסים יכולה לחקור את הרוכש על מקור הכספים - וכך לעלות על הכנסות שלא דווחו כדין. כמו כן עשויות הרשויות לדרוש הגשת הצהרת הון - ולעקוב אחר הדיווחים של הרוכש בגין הכנסותיו ביתר קפדנות כדי לאתר סתירות והעלמת הכנסות.

אירנה גלזקוב היא רואת חשבון מוסמכת, ובודקת שכר מוסמכת מטעם משרד הכלכלה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.